Bondebladet
19.12.2019
Norturas markedsandel har falt seks prosent de 10 siste årene.
Jeg har full forståelse for de økonomiske problemene Nortura har, knyttet til ansvaret for markedsregulering, og at de store kjedene er knallharde forhandlere og bruker sin makt til å få produsert såkalte EMV - egne merkevarer. Men KJEDENE produserer ingenting selv. De har aktører som produserer for seg, hvor Nortura tydeligvis ikke er konkurransedyktige nok på pris. Ta en tur på Coop og sjekk kjøttprodukter. Det som er Coops egne merkevarer er merket med Coop, og med liten skrift går det fram at produsenten er Fatland Sandefjord med EØS-nr. 141. Fatland leverer også til Norges-gruppen, og er dermed tungt inne både på Coop og Kiwi. Og da spør man seg: Kan det ha noe med Norturas økonomiske tankegang og gjennomføringskraft som er medvirkende årsak til de påståtte problemene?
Gå til medietNorturas «slankeprosess». Jeg skal forsøke å skissere det som har hendt på Nortura-fronten de siste 12 - 13 årene.