Noen har overskudd av masser som må kjøres bort, lagres og - i verste fall - legges på deponi for all fremtid. Andre har for lite, og må skaffe egnede masser fra pukkverk. Hvordan skal man få fylt opp der det mangler masser? Tradisjonelt har det vært et spørsmål om kostnader og kvalitet. I vår tid har også miljøpåvirkningen blitt en stor del av den vurderingen. Produksjon og transport av masser er en stor kilde til CO2-utslipp.
(denne fagartikkelen ble først publisert på Rørbloggen, hallingplast.no)
Bærekraftig bruk av masser
Å kjøre sprengstein på deponi, for deretter å bygge med pukk produsert av jomfruelig stein fra uttak er ikke en bærekraftig bruk av ressurser. Å bygge nytt ett sted med overskuddsmasser - og pukk produsert av slike overskuddsmasser - fra et annet sted er både kostnads- og miljømessig bærekraftig.
Denne utvekslingen krever et system for å virke i praksis. Vi trenger en felles plattform der tilgang på og behov for masser er tilgjengelig i et gjennomsiktig system. Vi vet det er mye gevinster å hente. Vi vet bransjen ønsker det.
Bærum Ressursbank
Bærum Ressursbank tok et initiativ for å løse denne samfunnsfloken. Dette markedssystemet blir først testet ut i Bærum, men kan brukes over hele landet. Det har til og med S


































































































