AddToAny

Rekord i veier og ødeleggelser

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene.
Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

TUT OG KJØR - EN SAGA OM FIREFELTS MOTORVEIER

Månelandskapet virker uendelig. Skjæringer og fyllinger så langt øyet kan se. Etter å ha gått i en kilometer opp det som skal bli en avkjøringsrampe, dukker den opp: den nye motorveien forbi Mandal.

Klart sørlendingene ønsker seg ny vei. Dagens vei vest for Kristiansand er fullstappet, over 23 000 biler daglig kjører den noe tilårskomne veien mot Søgne og Mandal. Nå bygges det en fullskala motorvei, 110 kilometer i timen, på denne strekningen. Og omfanget av naturødeleggelser er slik at du tror det ikke før du ser det.

- Arealforbruket ved nye motorveier er enormt. Ved å bygge litt mer nøkternt, veier med midtdeler, vekslende 2/3-felt og fartsgrense på maksimalt 90, får du en ny og trygg vei uten de enorme ødeleggelsene. Staten og bilistene ville også ha spart store summer på en slik løsning, forteller Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Jeg fikk være med Truls og nestleder Synnøve Kvamme på en turné langs eksisterende, planlagte og halvferdige motorveier i Norges sørvestre hjørne. Og planene er enorme. I realiteten er det tegnet inn en firefelts motorvei helt fra Kristiansand til Bergen. To enorme fjordkryssingsprosjekter, med blant annet verdens lengste og dypeste tunnel for biler, planlegges på strekningen. Pengebruken og naturødeleggelsene vil bli hinsides det meste vi har sett av veibygging i Norge fra før. Og vi har da hatt en hel del storprosjekter. Fra før har Norge verdens lengste tunnel (Lærdalstunnelen) og verdens dypeste tunnel (Ryfylketunnelen) for biler. Disse rekordene står for fall hvis politikerne får det som de vil mellom Bergen og Kristiansand.

Leder Truls Gulowsen, fylkesleder Peder Johan Pedersen og nestleder Synnøve Kvamme blir knøttsmå foran de enorme skjæringene og sprengningene ved Mandalskrysset. Foto: Espen Mills

Endelausmarka er ikke endelaus mer

Første del av prosjektet sør for Bergen åpner neste år. Den nye motorveien mot Os går gjennom lange tunneler, med store motorveikryss i Endelausmarka mellom Lysekloster og Søfteland, ved Rådal og i fjellet vest for Lagunen.

- Ødeleggelsene her er store. Endelausmarka blir ikke endelaus mer, sier Synnøve Kvamme.

Men denne delen av veien er straks ferdigbygd. Kvamme har større håp om å stanse fortsettelsen: en firefelts motorvei over det artsrike Ulvenvannet i Os, videre gjennom de idylliske og tett bebodde Søre Øyane, videre i ei gigantisk bru over Bjørnafjorden til Reksteren, gjennom unike regnskoger, i bruer, fyllinger og skjæringer over Tysnes og videre til Stord med ei stor hengebru over fjorden Langenuen.

Dette er Hordfast, fastlandsforbindelsen mellom Os, Tysnes og Stord. Gabriel Fliflet er leder i Naturvernforbundet i Hordaland.

- Hordfast er det største naturinngrepet noensinne i Hordaland. Disse ville planene må stanses nå, sier han tydelig.

Arbeidet i mange år

Fylkeslaget har arbeidet mot den enorme utbyggingen i mange år, og har allier

Les mer

Flere saker fra Natur & miljø

Energikommisjonen viser til strømsparing som det viktigste tiltaket for å frigjøre energien Norge trenger. Stortingets energikomité krever bedre støtteordninger, og til høsten kommer regjeringen med en plan.
Natur & miljø 14.08.2023
Naturvernforbundet har dokumentert hundre hogster og inngrep i verdifulle skoger. - Dette er bare toppen av isfjellet, sier Gjermund Andersen, leder i Naturvernforbundets skogutvalg.
Natur & miljø 08.08.2023
Det finnes alternativer til gruvedumping, og det er planer om gruvedrift helt uten avfallsdeponi i Norge. - Vi trenger ikke å ødelegge flere fjorder, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Natur & miljø 26.07.2023
Alt tyder på at norske fjorder blir ødelagt og skadd av gruveavfall, og det kan ta mange hundre år før bunnforholdene blir naturlige igjen. Likevel deponeres det millioner av tonn i sjøen årlig.
Natur & miljø 08.06.2023
Hvordan skal vi løse natur- og klimakrisen vi står oppe i?Naturvernforbundet mener at vi må lytte mer til samene, og oppretter eget samepolitisk råd.
Natur & miljø 02.06.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt