Optikeren
15.02.2017
Norges Optikerforbund og Synsinformasjon står fast på at reklamasjonsfristen på briller er to år. Dette er en juridisk uavklart situasjon hvor kommunikasjonen og hvordan vi håndterer slike saker er viktig.
Det er lov å yte god service, men god service er ikke reklamasjon.
Vårt standpunkt på reklamasjonsfrist på to år begrunnes med at briller, etter Xxxx norske lover og forskrifter, er å regne som medisinsk utstyr og optikere er produsenter av disse. Regelverket som regulerer produksjonen av briller følger EUs regler og direktiver blant annet CE-standarden for briller. Selv om vi mener at det er lovverket på medisinsk utstyr som har rangen, så er forbrukervernet i Norge sterkt og vi som alle andre må forholde oss til forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom bedrift og person.
Forbrukerkjøpsloven regulerer reklamasjonsfristen gjennom paragraf 27:
«Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er frist
Gå til medietVårt standpunkt på reklamasjonsfrist på to år begrunnes med at briller, etter Xxxx norske lover og forskrifter, er å regne som medisinsk utstyr og optikere er produsenter av disse. Regelverket som regulerer produksjonen av briller følger EUs regler og direktiver blant annet CE-standarden for briller. Selv om vi mener at det er lovverket på medisinsk utstyr som har rangen, så er forbrukervernet i Norge sterkt og vi som alle andre må forholde oss til forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom bedrift og person.
Forbrukerkjøpsloven regulerer reklamasjonsfristen gjennom paragraf 27:
«Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er frist