Men NHO-sjefen sa også at evalueringen viser at ordningen har klare svakheter, og at den ikke er bærekraftig på sikt. - Men AFP har mange fordeler. Den bidrar blant annet til å løfte pensjonsnivået for mange kvinner, som har behov for å gå av tidlig, sa LO-lederne.
Avtalefestet pensjon (AFP) i privat sektor
Den opprinnelige avtalen om AFP ble inngått i tariffoppgjøret i 1988 og var i starten en tidligpensjonsordning fram til fylte 67 år. Formålet var å gi slitne arbeidstakere mulighet til å trappe ned sin arbeidsinnsats helt eller delvis med tidligpensjon før de fikk rett til alderspensjon fra folketrygden ved 67 år. Fra og med 1998 var det mulig å gå av med AFP fra 62 år.
Som en del av pensjonsreformen ble AFP fra 2011 tilpasset den nye alderspensjonen i folketrygden. Sentrale trekk ved ny AFP:
er et livsvarig påslag til alderspensjonen fra folketrygden
levealdersjusteres, og kan tas ut fleksibelt fra fylte 62 år
fritt kan kombineres med arbeid uten avkortning av pensjonen
beregnes som 0,314 prosent av all inntekt opp til 1G opptjent i alderen fra og med 13 år til og med 61 år
Tilsluttede bedrifter betaler inn omtrent to tredeler av de løpende utgiftene til AFP-ytelsene, mens staten yter en tredel. Tre av fire som mottar AFP er menn.
LO jobber med AFP fram til lønnsoppgjøret
Evalueringsrapporten foreslår ingen endringer av AFP. - Det er en del huller i dagens ordning, for eksempel når det gjelder tilknytningen til ordningen etter fylte 55 år. Og mange mister retten til AFP helt på tampen før de fyller 62 år. Det er flere årsaker til det og vi vil jobbe med dette fram til lønnsoppgjøret til våren. Flere har enten ikke helse eller mulighet til å fortsette i jobben. Vi må også se på nivåene på grunn av levealdersjusteringene, sa Gabrielsen. -Vi har sympati for dem som ikke orker å stå lenge i jobb. Sliterne er vanskelige å gruppere, eller det er vanskelig å generalisere. Jeg tror ikke vi kommer unna at trygdeordninger må fange opp dem, sa Skogen Lund. Hun var også opptatt av at AFP ikke er bærekraftig på sikt, og at ordningen slår ulikt ut mellom bransjene, som at mange i industrien jobber til de er minst 62 år, mens det i serviceyrker er mange som går av tidligere.
Alt i alt er LO og NHO enige om utfordringene og de to lederne tror de skal klare å enes om veien videre.