Hold Pusten
05.11.2018
NTNU i Gjøvik ligger på Kallerud, cirka 1,3 kilometer opp fra Gjøvik sentrum med fin utsikt over byen.
Frem til 2016 het vi Høgskolen i Gjøvik, men etter fusjonen med NTNU i Trondheim og NTNU i Ålesund fikk vi nytt navn. NTNU i Gjøvik har flere bachelorstudier, videreutdanninger og masterutdanninger, og til sammen er det rundt 3800 studenter på campus, Radiografutdanningen er en del av Institutt for helsevitenskap, Gjøvik. De andre helsefagutdanningene her er sykepleie og ergoterapi. I tillegg til studier i helsefag tilbyr vi ingeniørstudier innen ulike felt, grafisk design, informasjonssikkerhet, spillprogrammering, økonomi og ledelse, for å nevne noe.
Radiografutdanningen på Gjøvik ble startet i 2000, den gang som en satelitt under Radiografutdanningen i Bergen. I starten ble stort sett alle forelesninger overført på video fra høgskolen der, og det var ikke alltid teknikken spilte på lag med oss. Vi lærerne på Gjøvik måtte da bistå studentene ved forelesninger og seminarer. Utover det jobbet vi mye av tiden med veiledninger i mindre basisgrupper. Vi brukte den gangen den pedagogiske metoden «problembasert læring», der man tar utgangspunkt i et problem/utfordring, for deretter å samle inn fagstoff og kunnskap man trengte for å løse utfordringen.
I 2004 ble vi en selvstendig radiografutdanning, og i oppstarten var vi ganske spente på om vi fikk bygd opp et bra faglig studium her ute i «distriktet». Det skulle gå veldig bra, viste det seg. Vi har bygd opp en solid faglig stab på utdanningen og fått tak i mange gode forelesere fra sykehusene i området som vi også har praksissamarbeid med.
Staben på radiografutdanningen består nå av seks lærere med radiografutdanning, der de fleste av oss har tatt en master og dermed kalles universitetslektor. I tillegg har vi to førsteamanuenser og en professor knyttet til oss. To andre h
Gå til medietRadiografutdanningen på Gjøvik ble startet i 2000, den gang som en satelitt under Radiografutdanningen i Bergen. I starten ble stort sett alle forelesninger overført på video fra høgskolen der, og det var ikke alltid teknikken spilte på lag med oss. Vi lærerne på Gjøvik måtte da bistå studentene ved forelesninger og seminarer. Utover det jobbet vi mye av tiden med veiledninger i mindre basisgrupper. Vi brukte den gangen den pedagogiske metoden «problembasert læring», der man tar utgangspunkt i et problem/utfordring, for deretter å samle inn fagstoff og kunnskap man trengte for å løse utfordringen.
I 2004 ble vi en selvstendig radiografutdanning, og i oppstarten var vi ganske spente på om vi fikk bygd opp et bra faglig studium her ute i «distriktet». Det skulle gå veldig bra, viste det seg. Vi har bygd opp en solid faglig stab på utdanningen og fått tak i mange gode forelesere fra sykehusene i området som vi også har praksissamarbeid med.
Staben på radiografutdanningen består nå av seks lærere med radiografutdanning, der de fleste av oss har tatt en master og dermed kalles universitetslektor. I tillegg har vi to førsteamanuenser og en professor knyttet til oss. To andre h