Magma
14.03.2017
HVA ER PRØVETID? Den første tiden etter ansettelse vil arbeidsgiver gjerne ha et behov for å prøve om den ansatte fungerer i tråd med det arbeidsgiver har rimelig grunn til å forvente av den nyansatte og dennes arbeidsutførelse.
Dette behovet dekkes av arbeidsmiljøloven § 15-6, som gir hjemmel for å avtale prøvetid med den nyansatte i en begrenset tidsperiode. Dette innebærer at dersom den nyansatte underveis i prøvetidsperioden til tross for tilfredsstillende opplæring og oppfølging viser seg uskikket for stillingen, er hensikten med en avtale om prøvetid at terskelen for å avvikle arbeidsforholdet igjen skal være noe lavere og ta kortere tid.
Prøvetidsinstituttet vil med dette bidra til at det blir mindre risikofylt for arbeidsgiver å foreta nyansettelser, og en konsekvens av det igjen vil være at det kan bli lettere for arbeidstakere å få innpass i arbeidslivet.
Også for arbeidstakeres del kan det være bra med prøvetid slik at vedkommende får vurdert om stillingen står til forventningene. Dersom den ikke gjør det, kan arbeidsforholdet avvikles med kortere oppsigelsestid.
I statlig sektor gjelder egne regler (tjenestemannsloven § 8). Her er prøvetiden obligatorisk. Statlig sektor vil imidlertid ikke bli behandlet nærmere i denne artikkelen.
RETTSLIGE KONSEKVENSER AV PRØVETID
Det er særlig tre rettslige konsekvenser som gjør seg gjeldende ved inngåelse av avtale om prøvetid.
Den som er ansatt på prøve, har et noe svakere stillingsvern dersom oppsigelsen er begrunnet i manglende tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. «Terskelen for oppsigelse i slike tilfeller er noe - ikke helt ubetydelig - lavere enn det som ellers gjelder», jf. dom avsagt i Høyesterett (Rt. 2003, s. 1071). Det skal altså noe mindre til for å bli oppsagt i denne prøveperioden enn ved en ordinær oppsigelse. Hvor denne grensen trekkes konkret, er vanskelig å angi på generelt grunnlag, men beror på en helhetlig vurdering av den ansattes egnethet i den enkelte sak.
Videre er opps
Gå til medietPrøvetidsinstituttet vil med dette bidra til at det blir mindre risikofylt for arbeidsgiver å foreta nyansettelser, og en konsekvens av det igjen vil være at det kan bli lettere for arbeidstakere å få innpass i arbeidslivet.
Også for arbeidstakeres del kan det være bra med prøvetid slik at vedkommende får vurdert om stillingen står til forventningene. Dersom den ikke gjør det, kan arbeidsforholdet avvikles med kortere oppsigelsestid.
I statlig sektor gjelder egne regler (tjenestemannsloven § 8). Her er prøvetiden obligatorisk. Statlig sektor vil imidlertid ikke bli behandlet nærmere i denne artikkelen.
RETTSLIGE KONSEKVENSER AV PRØVETID
Det er særlig tre rettslige konsekvenser som gjør seg gjeldende ved inngåelse av avtale om prøvetid.
Den som er ansatt på prøve, har et noe svakere stillingsvern dersom oppsigelsen er begrunnet i manglende tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. «Terskelen for oppsigelse i slike tilfeller er noe - ikke helt ubetydelig - lavere enn det som ellers gjelder», jf. dom avsagt i Høyesterett (Rt. 2003, s. 1071). Det skal altså noe mindre til for å bli oppsagt i denne prøveperioden enn ved en ordinær oppsigelse. Hvor denne grensen trekkes konkret, er vanskelig å angi på generelt grunnlag, men beror på en helhetlig vurdering av den ansattes egnethet i den enkelte sak.
Videre er opps


































































































