Posthornet
14.10.2019
I 1959 ble postkontoret på Jan Mayen etablert. På vulkanøya i ishavet er nedgang i brevpostvolumet ikke tema. Her ute er brev og pakker fortsatt like kjært.
Jan Mayen ligger mildt sagt utenfor allfarvei. Men posten skal frem. Her ivaretar Luftforsvaret deler av oppdraget - med sitt månedlige postfly, og i slutten av september ble forsyninger og post lastet om bord i Hercules-maskinen «Nanna» sammen med nytt personell til basen.
Bomtur? - Sidevind gjør at landingen kan bli forhindret i dag, men vi prøver, så ta plass, sier driftskoordinator Torgeir Madsen og påtroppende stasjonssjef Rune Leirvik.
Knappe tre timer senere starter innflyvingen. Tross sterk sidevind sikrer pilotene Terje Ringsby og Harald Grindheim de nær førti passasjerene en fin landing. Rullebanen er kullsort og litt humpete, av hardpakket vulkansk grus. Men Herculesen er bygget for tøffe forhold, og takler ujevnhetene like uanstrengt som en gammel Citroên med luftfjæring. FN-merkingen på flyet er ikke til pynt. Mannskapet er ofte på FN-oppdrag i k
Les opprinnelig artikkelBomtur? - Sidevind gjør at landingen kan bli forhindret i dag, men vi prøver, så ta plass, sier driftskoordinator Torgeir Madsen og påtroppende stasjonssjef Rune Leirvik.
Knappe tre timer senere starter innflyvingen. Tross sterk sidevind sikrer pilotene Terje Ringsby og Harald Grindheim de nær førti passasjerene en fin landing. Rullebanen er kullsort og litt humpete, av hardpakket vulkansk grus. Men Herculesen er bygget for tøffe forhold, og takler ujevnhetene like uanstrengt som en gammel Citroên med luftfjæring. FN-merkingen på flyet er ikke til pynt. Mannskapet er ofte på FN-oppdrag i k