Arkitektnytt
19.08.2022
Av ilanddrevne fiskekasser og gammel tradisjon har kunstner og arealplanlegger Solveig Egeland skapt et særegent byggverk.
Midt i Glomma og Fredrikstad ligger den grønne øyen Isegran - muligens navngitt fra fransk Île Grand - den store øyen. Her har det også reist seg et, på flere måter, stort byggverk de seneste årene. På en pram av fururøtter, med stavkirkeaktig konstruksjon og takplater av gjenbrukte fiskekasser, står det eiendommelige og lysende fargerike byggverket Håpets katedral.
Katedralen fikk i juni hederlig omtale av Arnstein Arneberg-juryen, som bemerket at «bygget er en fin blanding av tradisjonshåndverk, en interessant tilblivelsesprosess, og en arkitektur som på samme tid føles annerledes, men rotfestet».
Håpets katedral handler nettopp om denne blandingen av tradisjonell og innovativ materialbruk, mener kunstnerisk leder for prosjektet, Solveig Egeland. Hun er utdannet arealplanlegger, men har i en årrekke jobbet med å gjøre marint avfall om til kunst og arkitek
Gå til medietKatedralen fikk i juni hederlig omtale av Arnstein Arneberg-juryen, som bemerket at «bygget er en fin blanding av tradisjonshåndverk, en interessant tilblivelsesprosess, og en arkitektur som på samme tid føles annerledes, men rotfestet».
Håpets katedral handler nettopp om denne blandingen av tradisjonell og innovativ materialbruk, mener kunstnerisk leder for prosjektet, Solveig Egeland. Hun er utdannet arealplanlegger, men har i en årrekke jobbet med å gjøre marint avfall om til kunst og arkitek