Handikapnytt
18.02.2021
Frykten for å bli «straffet» av tjenesteytere om du klager eller kritiserer, er ofte grunnløs, mener pasient- og brukerombud Anne-Lise Kristensen i Oslo og Akershus.
- Det er viktig å skille mellom hva man tror og er redd for - selv om det er ille nok - og hva man erfarer. Jeg er helt sikker på at noen har opplevd represalier, men at det er så mange, tror jeg ikke på, sier Anne-Lise Kristensen.
Som pasient- og brukerombud i Oslo og Akershus har Anne-Lise Kristensen arbeidet lenge med temaet, og hun tror det hører til sjeldenhetene at noen faktisk «straffes» for å si fra.
Helt ukjent med saker der funksjonshemmede eller pårørende føler at de behandles dårlig, er Kristensen likevel ikke. Senest nå i høst har ombudet vært involvert i en stor sak i Ås kommune der pårørende reagerte på regler som kommunen hadde innført
Gå til medietSom pasient- og brukerombud i Oslo og Akershus har Anne-Lise Kristensen arbeidet lenge med temaet, og hun tror det hører til sjeldenhetene at noen faktisk «straffes» for å si fra.
Helt ukjent med saker der funksjonshemmede eller pårørende føler at de behandles dårlig, er Kristensen likevel ikke. Senest nå i høst har ombudet vært involvert i en stor sak i Ås kommune der pårørende reagerte på regler som kommunen hadde innført