Magma
28.02.2024
Digitalisering påvirker alle områder av samfunnet. I norsk offentlig sektor er det utarbeidet flere strategier for digitalisering.
I strategien for 2019-2025 heter det: «Digitalisering av offentlig sektor skal gi en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og frivillig sektor gjennom bedre tjenester, mer effektiv ressursbruk i offentlige virksomheter og legge til rette for produktivitetsøkning i samfunnet. Hensikten med strategien er å understøtte digital transformasjon i hver enkelt virksomhet, og i offentlig sektor som helhet» (www.regjeringen.no). Følgende mål skisseres:
I første halvår 2024 arbeides det med en ny strategi. Her antydes det nye satsingsområder: «... betre regulering av nye teknologiar - til dømes kunstig intelligens - og forholdet til tech-gigantane ... sterkare samordning og utvikling av ein heilskapleg politikk som går på tvers av offentleg og privat sektor ... store truslar for personvern, påverkingskampanjar, avhengigheit og kriminell verksemd» (statsråd Gjelsvik, regjeringen.no).
Konsulentselskapet Rambølls undersøkelse blant statlige og kommunale virksomheter i 2023, «IT i praksis», trekker fram tillit fra brukere, behov for økt utnyttelse av IT-ressurser og evne til å hente gevinster fra ny teknologi som tre grunnleggende forutsetninger.
Denne utgaven av Magma er det første av to temanummer om digitalisering i offentlig sektor. I første nummer setter vi søkelyset på organisering og styring av digitalisering rettet mot bedre brukeropplevelser og bruk av ressurser samt å sikre at digitaliseringen gir nyttige resultater for offentlig sektor.
Alle offentlige virksomheter er berørt av digitalisering, og innføring og bruk av digitalisering berører en rekke sider ved offentlig virksomhet: flere digitale tjenester og mer digital myndighetsutøvelse, endret samhandling med brukere, endring i interne arbeidsprosesser, endret samhandling mellom etater og myndighetsnivå, samspill med private aktører, cybersikkerhet, personvern med mer. Dette er et tema av stor betydning, og et nøkkelspørsmål er da: Hvordan skal digitaliseringen styres og organiseres? Og videre: Hvilke alternativer finnes, og hva er deres respektive fordeler og ulemper? Sett fra virksomhetens - departementets, etatens, direktoratets, kommune
Gå til medietI første halvår 2024 arbeides det med en ny strategi. Her antydes det nye satsingsområder: «... betre regulering av nye teknologiar - til dømes kunstig intelligens - og forholdet til tech-gigantane ... sterkare samordning og utvikling av ein heilskapleg politikk som går på tvers av offentleg og privat sektor ... store truslar for personvern, påverkingskampanjar, avhengigheit og kriminell verksemd» (statsråd Gjelsvik, regjeringen.no).
Konsulentselskapet Rambølls undersøkelse blant statlige og kommunale virksomheter i 2023, «IT i praksis», trekker fram tillit fra brukere, behov for økt utnyttelse av IT-ressurser og evne til å hente gevinster fra ny teknologi som tre grunnleggende forutsetninger.
Denne utgaven av Magma er det første av to temanummer om digitalisering i offentlig sektor. I første nummer setter vi søkelyset på organisering og styring av digitalisering rettet mot bedre brukeropplevelser og bruk av ressurser samt å sikre at digitaliseringen gir nyttige resultater for offentlig sektor.
Alle offentlige virksomheter er berørt av digitalisering, og innføring og bruk av digitalisering berører en rekke sider ved offentlig virksomhet: flere digitale tjenester og mer digital myndighetsutøvelse, endret samhandling med brukere, endring i interne arbeidsprosesser, endret samhandling mellom etater og myndighetsnivå, samspill med private aktører, cybersikkerhet, personvern med mer. Dette er et tema av stor betydning, og et nøkkelspørsmål er da: Hvordan skal digitaliseringen styres og organiseres? Og videre: Hvilke alternativer finnes, og hva er deres respektive fordeler og ulemper? Sett fra virksomhetens - departementets, etatens, direktoratets, kommune