Optikeren
14.12.2016
Optikere er stolte av egen profesjon, og lar seg ikke presse til resultatkrav av bedriftseierne. Men noen synes det er vanskelig å bytte hatt mellom fag og salg. Det viser en ny masteroppgave.
Optiker og regionsjef for Synsam, Marianne Hammer Walseth har undersøkt «Møte mellom fag og salg i optikerbransjen - harmoni eller spenning». Hun hadde en hypotese om at de økonomiske kravene fra bedriften kan føre til en uklar profesjonsidentitet, der optikerne kommer i situasjoner hvor de tviler på sine beslutninger og ikke alltid tar beslutninger etter profesjonens standarder.
Under sitt masterstudie i Organisasjon og Ledelse ved Høgskolen i Harstad har Walseth gjort dybdeintervju av elleve optikere utdannet etter 2004, som alle jobbet i optisk forretning. Hun valgte et kvalitativt design med åpne spørsmål for å få fram alle nyansene rundt problemstillingen.
HVORDAN DET OPPLEVES Å SELGE
Konklusjonen var at alle de elleve informantene hadde følt på en spenning i møtet mellom fag og salg, forteller Walseth. Halvparten følte dette fortsatt, mens den andre halvparten hadde funnet seg mestringsstrategier og syntes nå at dette fungerte helt fint. De som fortsatt syntes salg var utfordrende, hadde kortest arbeidserfaring. De oppga at de ikke følte seg trygge nok på produktene, på sin faglige kompetanse eller på seg selv.
Da Walseth tidlig i intervjuet spurte om de opplevde noen utfordringer i jobben som optiker, svarte fire at det var utfordringer i forholdet mellom fag og salg, mens to svarte det var utfordringer med tiden de fikk til rådighet og to nevnte selve faget.
Informantene fortalte at praksis under studiet hadde hjulpet for å forstå hva optikerjobben gikk ut på, men at de likevel ikke helt hadde fors
Gå til medietUnder sitt masterstudie i Organisasjon og Ledelse ved Høgskolen i Harstad har Walseth gjort dybdeintervju av elleve optikere utdannet etter 2004, som alle jobbet i optisk forretning. Hun valgte et kvalitativt design med åpne spørsmål for å få fram alle nyansene rundt problemstillingen.
HVORDAN DET OPPLEVES Å SELGE
Konklusjonen var at alle de elleve informantene hadde følt på en spenning i møtet mellom fag og salg, forteller Walseth. Halvparten følte dette fortsatt, mens den andre halvparten hadde funnet seg mestringsstrategier og syntes nå at dette fungerte helt fint. De som fortsatt syntes salg var utfordrende, hadde kortest arbeidserfaring. De oppga at de ikke følte seg trygge nok på produktene, på sin faglige kompetanse eller på seg selv.
Da Walseth tidlig i intervjuet spurte om de opplevde noen utfordringer i jobben som optiker, svarte fire at det var utfordringer i forholdet mellom fag og salg, mens to svarte det var utfordringer med tiden de fikk til rådighet og to nevnte selve faget.
Informantene fortalte at praksis under studiet hadde hjulpet for å forstå hva optikerjobben gikk ut på, men at de likevel ikke helt hadde fors