Optikeren
17.12.2019
Norske optikerforretninger blir stadig større, samtidig som det blir stadig flere kjedeeide forretninger i forhold til privateide. Omsetningen for hele bransjen økte med 6 prosent fra 2017 til 2018. I løpet av de siste ti årene økte antallet forretninger med 17 prosent, men omsetningen økte med hele 52 prosent. Lønnsomheten var i 2018 på 9 prosent, en forbedring på ett prosentpoeng fra året før.
KOMMENTARER TIL FIGURENE:
Figur 1:
Total omsetning økte fra 2017 til 2018 med 6 prosent til 4,8 milliarder. På de siste 10 årene har omsetningen økt med 52%. I samme tidsrom var prisøkningen på 20%. Bransjen har med andre ord hatt en stor reell økning i omsetning de siste 10 årene.
Figur 2:
Totalt omsatte de kjedeeide forretningene for 2 milliarder i 2018, det vil si en økning på 10% fra 2017, mens de privateide økte sin omsetning fra 2,7 milliarder til 2,8 milliarder (7%).
Omsetningen for de privateide forretningene utgjorde i 2018 59% - en liten tilbakegang fra 60% i 2017. Det har ikke vært store endringer i dette tallet de siste 10 årene.
Figur 3:
C-Optikk og Specsavers var også i 2018 på omsetningstoppen og styrket sin posisjon ytterligere fra 2017. Specsavers solgte for 991 millioner, noe som utgjorde 20,6% av markedet, mens C-Optikks tall var på 953 millioner og 19,5%. Synsam hadde 16% av markedet, mens Brilleland og Interoptik fulgte etter med 14%.
Figur 4:
Krogh Optikk hadde fortsatt de største forretningene i Norge med en gjennomsnittlig omsetning på over 13 millioner. Specsavers styrket sin andre plass til 12,7 millioner. Gjennomsnittlig omsetning i en norsk optikerforretning var i 2018 på 7,4 millioner, men de kjedeeide var større enn de privateide, 8,6 mill mot 7 millioner. Ti år tidligere, i 2009, hadde en gjennomsnittlig norsk optikerforretning en omsetning på 5,6 millioner.
FAKTA OM UNDERSØKELSEN
+ Tallene er hentet fra Bisnode (www.
credit-pro.no) som igjen har hentet dem fra Brønnøysund-registrene + Alle tall er eksklusiv mva + Omsetningen i enkeltmannsforetak er stipulert til 1 mill/ansatt + Det er kun sett på driftsregnskap og driftsresultat + Kjede/gruppe-kontorenes regnskap er ikke tatt med, med unntak av Krogh Optikk, Brilleland og delvis Synsam, hvor tallene er med i totalen. Dette kan gi et noe skjevt bilde + Etter ønske fra Alliance er omsetningen av optiske varer fra alle deres medlemmer som har kombin
Gå til medietFigur 1:
Total omsetning økte fra 2017 til 2018 med 6 prosent til 4,8 milliarder. På de siste 10 årene har omsetningen økt med 52%. I samme tidsrom var prisøkningen på 20%. Bransjen har med andre ord hatt en stor reell økning i omsetning de siste 10 årene.
Figur 2:
Totalt omsatte de kjedeeide forretningene for 2 milliarder i 2018, det vil si en økning på 10% fra 2017, mens de privateide økte sin omsetning fra 2,7 milliarder til 2,8 milliarder (7%).
Omsetningen for de privateide forretningene utgjorde i 2018 59% - en liten tilbakegang fra 60% i 2017. Det har ikke vært store endringer i dette tallet de siste 10 årene.
Figur 3:
C-Optikk og Specsavers var også i 2018 på omsetningstoppen og styrket sin posisjon ytterligere fra 2017. Specsavers solgte for 991 millioner, noe som utgjorde 20,6% av markedet, mens C-Optikks tall var på 953 millioner og 19,5%. Synsam hadde 16% av markedet, mens Brilleland og Interoptik fulgte etter med 14%.
Figur 4:
Krogh Optikk hadde fortsatt de største forretningene i Norge med en gjennomsnittlig omsetning på over 13 millioner. Specsavers styrket sin andre plass til 12,7 millioner. Gjennomsnittlig omsetning i en norsk optikerforretning var i 2018 på 7,4 millioner, men de kjedeeide var større enn de privateide, 8,6 mill mot 7 millioner. Ti år tidligere, i 2009, hadde en gjennomsnittlig norsk optikerforretning en omsetning på 5,6 millioner.
FAKTA OM UNDERSØKELSEN
+ Tallene er hentet fra Bisnode (www.
credit-pro.no) som igjen har hentet dem fra Brønnøysund-registrene + Alle tall er eksklusiv mva + Omsetningen i enkeltmannsforetak er stipulert til 1 mill/ansatt + Det er kun sett på driftsregnskap og driftsresultat + Kjede/gruppe-kontorenes regnskap er ikke tatt med, med unntak av Krogh Optikk, Brilleland og delvis Synsam, hvor tallene er med i totalen. Dette kan gi et noe skjevt bilde + Etter ønske fra Alliance er omsetningen av optiske varer fra alle deres medlemmer som har kombin