NJF-magasinet
06.09.2023
Vi har høy organisasjonsgrad i jernbanesektoren. Det har resultert i gode tariffavtaler, kvalitet på leveranser og forutsigbarhet for selskapene og de som jobber der.
Med et godt organisert arbeidsliv følger også økt produktivitet, demokratiske prosesser og medbestemmelse i selskapene.
Samtidig er det i dag hard konkurranse mellom selskapene som vedlikeholder tog i Norge. «Når krybben er tom, bites hestene», er et utsagn som beskriver dagens anbudsregime i togtrafikken. Underleverandører skvises som sitroner. Vi har gått fra et regime med monopolisten NSB og datterselskapet Mantena til flere aktører. Vi har i dag tariffavtaler i Stadler, Mantena og Euromaint. Det jobbes systematisk med CAF og Nordisk Tog Teknikk. Vi har holdt
Les opprinnelig artikkelSamtidig er det i dag hard konkurranse mellom selskapene som vedlikeholder tog i Norge. «Når krybben er tom, bites hestene», er et utsagn som beskriver dagens anbudsregime i togtrafikken. Underleverandører skvises som sitroner. Vi har gått fra et regime med monopolisten NSB og datterselskapet Mantena til flere aktører. Vi har i dag tariffavtaler i Stadler, Mantena og Euromaint. Det jobbes systematisk med CAF og Nordisk Tog Teknikk. Vi har holdt