Parat
02.12.2016
Mine barn, som er henholdsvis 15 og 17 år, er i likhet med de fleste andre ungdommer i Norge godt i gang med utdannelsen. De gjør sine utdanningsvalg basert på en blanding av egne forutsetninger, interesser og ideer om hvilken kompetanse arbeidslivet har bruk for i fremtiden.
Det hevdes fra en rekke hold at vi er i starten av den fjerde industrielle revolusjon, som vil forandre det meste av arbeidslivet slik vi kjenner det i dag. Den første revolusjonen, på slutten av 1700-tallet, tok i bruk vann og damp for å drive maskinene. Den andre på 1800-tallet gjorde masseproduksjon mulig ved å ta i bruk elektrisitet. I den tredje, på 1960-70-tallet, fikk vi elektroniske løsninger, og nå, i den fjerde, får vi roboter, automatisering og nye forretningsmodeller.
Alle de tre første revolusjonene endret arbeidslivet radikalt, men det skjedde over tid. Det hevdes at det som skiller denne revolusjonen fra
Gå til medietAlle de tre første revolusjonene endret arbeidslivet radikalt, men det skjedde over tid. Det hevdes at det som skiller denne revolusjonen fra


































































































