Fontene forskning
11.06.2020
Barnehagen i Norge og barnehagelærerne som arbeider der, har bestandig vært opptatt av kvalitet og av å utvikle barnehagen til det beste for barn og foreldre.
Derfor er det alltid kjærkomment med nye bøker som retter oppmerksomheten nettopp mot hvordan barnehagene kan arbeide med å bedre praksis. Denne boka sikter mot å gjøre dette, og etter min mening lykkes den på en bra måte.
Det merkes at bokas redaktør, som også er hovedforfatter, er en erfaren forsker og skribent. Kjell Aage Gotvassli er eneforfatter eller medforfatter på seks av bokas ni kapitler. De andre forfatterne er Per Tore Granrusten, Torill Moe, Kari Hoås Moen, Ynge Skjæveland og Berit Irene Vannebo, alle akademikere med tilknytninger til universiteter og høyskoler med barnehagelærerutdanning. Boka er strukturert som en antologi med selvstendige kapitler og egne referanselister. Det framgår ikke hvorfor akkurat denne strukturen er valgt, men fordi de ulike kapitlene bygger på hverandre på en god måte og forfatterne også henviser til det som er skrevet i de tidligere kapitlene, får boka likevel et helhetlig preg. Noe som bidrar til dette helhetlige preget, er at hvert kapittel er skrevet over samme mal: en god innledning med et klart formål, gode underkapitler som hjelper leseren til å orientere seg, og en avslutning som trekker linjene tilbake til kapittelets formål.
Språket er godt, og motebegrepene «i forhold til» (som betyr «sammenlignet med»), «målsettinger» (som ikke betyr selve målet, men prosessen med å sette mål) og «fokus» forekommer ikke sjenerende ofte. Men slike små skjønnhetsfeil burde forlaget likevel ha oppdaget, selv om det ikke på noen måte ødelegger helhetsinntrykket. Forfatterne bør også forsøke å benytte en annen benevnelse av de ansatte i barnehagen enn «de voksne». Dette er en dårlig yrkesbetegnelse. Referansene er jevnt over gode og presise, selv om jeg savner bruk av fornavn enkelte steder der det refereres til forfattere i teksten, og det kunne også være en hjelp dersom det oftere ble oppgitt sidetall i henvisningene. Dette gjøres ikke gjennomført.
BOKA ER TODELT. I første halvdel presenteres teori om aksjonsforskning, mens det i den andre delen er praktiske eksempler fra aksjonsforskn
Les opprinnelig artikkelDet merkes at bokas redaktør, som også er hovedforfatter, er en erfaren forsker og skribent. Kjell Aage Gotvassli er eneforfatter eller medforfatter på seks av bokas ni kapitler. De andre forfatterne er Per Tore Granrusten, Torill Moe, Kari Hoås Moen, Ynge Skjæveland og Berit Irene Vannebo, alle akademikere med tilknytninger til universiteter og høyskoler med barnehagelærerutdanning. Boka er strukturert som en antologi med selvstendige kapitler og egne referanselister. Det framgår ikke hvorfor akkurat denne strukturen er valgt, men fordi de ulike kapitlene bygger på hverandre på en god måte og forfatterne også henviser til det som er skrevet i de tidligere kapitlene, får boka likevel et helhetlig preg. Noe som bidrar til dette helhetlige preget, er at hvert kapittel er skrevet over samme mal: en god innledning med et klart formål, gode underkapitler som hjelper leseren til å orientere seg, og en avslutning som trekker linjene tilbake til kapittelets formål.
Språket er godt, og motebegrepene «i forhold til» (som betyr «sammenlignet med»), «målsettinger» (som ikke betyr selve målet, men prosessen med å sette mål) og «fokus» forekommer ikke sjenerende ofte. Men slike små skjønnhetsfeil burde forlaget likevel ha oppdaget, selv om det ikke på noen måte ødelegger helhetsinntrykket. Forfatterne bør også forsøke å benytte en annen benevnelse av de ansatte i barnehagen enn «de voksne». Dette er en dårlig yrkesbetegnelse. Referansene er jevnt over gode og presise, selv om jeg savner bruk av fornavn enkelte steder der det refereres til forfattere i teksten, og det kunne også være en hjelp dersom det oftere ble oppgitt sidetall i henvisningene. Dette gjøres ikke gjennomført.
BOKA ER TODELT. I første halvdel presenteres teori om aksjonsforskning, mens det i den andre delen er praktiske eksempler fra aksjonsforskn