Byggfakta
10.10.2023
Fords nye dieseldrevne varebil Transit Custom ble nylig vist frem på et pressearrangement i München sammen med personbilvarianten av samme bil, Tourneo Custom.
Byggfakta fikk prøvekjøre begge modellene, som har gode kjøreegenskaper, plassutnyttelse og er fullspekket med digitale oppkoblinger tilpasset de fleste yrkesgruppers behov. Mye tyder på at Ford Transit Custom kan bli årets varebilslager.
BRUKERVENNLIGE LØSNINGER
Ford Motor Norge kommer utelukkende til å importere Transit Custom mens 9-seteren Tourneo Custom med dieselmotor blir for kostbar med høy engangsavgift og en utsalgspris på over 1 million kroner.
- Vi har store forventninger til at Transit Custom med firehjulstrekk og automatgir og flere brukervennlige løsninger blir svært populær her til lands, mener Espen Markussen, salgssjef Nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.
Bilene som vi prøvekjørte, hadde 150 HK manuell og 170 HK automat drivlinjer. - Våre forventninger til den nye varebilen vil i størst grad være på variantene med 8-trinns automatgirkasse, som leveres med enten 136 eller 170 HK, sier Markussen. Han kan fortelle at etterspørselen blant Fords kunder etter firehjulstrekk og automatgir er på mellom 90-95 prosent.
PÅ MARKEDET I NOVEMBER
Allerede i november kom de første variantene av Transit Custom til Norge. Varebilene holder det de lover og har blitt bedre med hensyn til plass, kapasitet, kjøreegenskaper og digitale oppkoblinger.
- Interessen er spesielt stor for varianten med diesel, automatgir og firehjulstrekk, sier Markussen.
- For yrkesgrupper, som elektrikere, rørleggere, snekkere, malere, budbilsjåfører og entreprenører, har varebilen en ideell størrelse. I Europa er den mestselgende, mens vi i Norge til nå har solgt mest av våre mindre Ford Transit Connect modeller. Vi regner med at lanseringen og salget av Transit Custom vil ta av i løpet av 2023-24, sier Markussen.
PRISEKSEMPEL
Den rimeligste Transit Custom varianten med 2-liters 110 HK EcoBlue dieselmotor har en utsalgspris fra 532 500 kroner.
- Her får brukerne mye varebil for pengene. En firehjulstrekker, 1
Gå til medietBRUKERVENNLIGE LØSNINGER
Ford Motor Norge kommer utelukkende til å importere Transit Custom mens 9-seteren Tourneo Custom med dieselmotor blir for kostbar med høy engangsavgift og en utsalgspris på over 1 million kroner.
- Vi har store forventninger til at Transit Custom med firehjulstrekk og automatgir og flere brukervennlige løsninger blir svært populær her til lands, mener Espen Markussen, salgssjef Nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.
Bilene som vi prøvekjørte, hadde 150 HK manuell og 170 HK automat drivlinjer. - Våre forventninger til den nye varebilen vil i størst grad være på variantene med 8-trinns automatgirkasse, som leveres med enten 136 eller 170 HK, sier Markussen. Han kan fortelle at etterspørselen blant Fords kunder etter firehjulstrekk og automatgir er på mellom 90-95 prosent.
PÅ MARKEDET I NOVEMBER
Allerede i november kom de første variantene av Transit Custom til Norge. Varebilene holder det de lover og har blitt bedre med hensyn til plass, kapasitet, kjøreegenskaper og digitale oppkoblinger.
- Interessen er spesielt stor for varianten med diesel, automatgir og firehjulstrekk, sier Markussen.
- For yrkesgrupper, som elektrikere, rørleggere, snekkere, malere, budbilsjåfører og entreprenører, har varebilen en ideell størrelse. I Europa er den mestselgende, mens vi i Norge til nå har solgt mest av våre mindre Ford Transit Connect modeller. Vi regner med at lanseringen og salget av Transit Custom vil ta av i løpet av 2023-24, sier Markussen.
PRISEKSEMPEL
Den rimeligste Transit Custom varianten med 2-liters 110 HK EcoBlue dieselmotor har en utsalgspris fra 532 500 kroner.
- Her får brukerne mye varebil for pengene. En firehjulstrekker, 1