AddToAny

Ny Skjeggestad bru til fellesferien

Ny Skjeggestad bru til fellesferien
2. februar i fjor kollapset sørgående Skjeggestad bru på E18 i Vestfold. Nå er Veidekke godt på vei med gjenoppbyggingen, og allerede til fellesferien håper Statens vegvesen at trafikken kan slippes over den nye brua..
Målet vårt er at trafikken skal gå som normalt over brua til feriestart. Vi har en dato for ferdigstillelse med entreprenøren Veidekke. Men trafikken må legges om i tillegg til at vi har litt annet avsluttende så noen endelig dato tør vi ikke gi, sier Arvid Veseth, prosjektleder i Statens vegvesen.

Det var 2. februar i fjor Skjeggestad bru, eller Mofjellbekken bru som brua heter i Statens vegvesen, ble landskjent etter at brua som tar den sørgående trafikken kollapset.

Brua står på kvikkleire, og det var utfyllings- og planeringsarbeid under brua som utløste raset.



DET HAR VÆRT en kort og effektiv prosess med å få en ny bru på plass.

- I fjor vår rev vi resten av den eksisterende brua minus fundamentet og en søyle nord på brua. Skanska startet opp stabiliseringsarbeid allerede en uke etter raset, slik at vi kan kunne legge en anleggsvei i skredområdet.

- Vi kunne da starte med stabilisering av grunnen hvor brua skal bygges opp. Det er satt et et stort antall kalk- og sementpeler.

Vi snakker om totalt 40.000 meter, hvorav de dypeste går 22 meter ned i grunnen.

Etter ferien i fjor kunne så Skanska sette ned nye stålkjern
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt