Representanter fra alle de politiske partiene som er representert på Stortinget har blitt intervjuet.
Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon ønsket velkommen til lanseringen på Kulturhuset i Oslo torsdag.
- Valgkamp foregår i stor grad på nettet. Det skulle bare mangle for å kunne nå ut med sitt budskap, sa han.
Videre sa han at i andre land, spesielt i USA og Storbritannia, så kan bruk av data være med på å påvirke utfall av valg.
- Vi vet at data brukes til å manipulere holdninger, til å forsterke fordommer, til å fordumme og til å ta bort det som er det «egentlige budskapet». Og ikke minst til å sverte motstanderen, sa han.
Han viser til saken om Cambridge Analytica og hvordan de hentet persondata fra Facebook i valgkampen til Trump.
Les mer om denne saken her: - Den verste saken i Facebooks historie
Handlingene våre påvirkes
- Alle de digitale sporene vi legger igjen, hver eneste dag - 24 timer i døgnet, blir brukt til å forme de politiske budskapene. Det sier seg selv at en må vite mye om oss, sa han. Hvordan er så situasjonen i Norge nå, snaut tre måneder før vi går til lokalvalg? spurte Thon.
Det var samfunnsviter Dag Grytli og sosiolog Magnus Mühlbradt, rådgivere i Datatilsynet, som skrev rapporten.
- Målretting av politiske budskap er ofte basert på de