Magma
30.04.2019
VI INVITERTE til dette nummeret med målsettingen å få frem en samling med case om digitalisering i norske virksomheter.
Det er vår erfaring at akademiske teorier og mer eller mindre akademiske rammeverk er utmerket, men at mange (studenter og ledere) sliter med appliseringen av teori på praksis. Case - nokså dype eksempler av bedrifter som har gjort noe konkret - er et verktøy for å kunne ta teori og se om den stemmer med reelle erfaringer. Case gjør ting konkrete - og vi husker eksempler bedre enn vi husker teorier.
Case blir i dag brukt i undervisning og i arbeidet med å lage strategi for bedrifter. Noen bedrifter - Schibsted, for eksempel - bruker case i sin interne kompetanseoppbygging, og utvikler selv caser som er relevant for sin virksomhet. Det finnes internasjonale casesamlinger der man kan finne tusenvis av dype eksempler fra alle mulige bransjer og situasjoner. Studenter ved verdens mest kjente handelshøyskoler diskuterer case for å lære seg å håndtere den kompleksitet og tvetydighet som strategisk teknologiledelse innebærer, der casene fungerer som en slags simulering av ledelsesspørsmål for å oppnå kunnskap preget av mønstergjenkjenning og individuell dømmekraft (Andersen & Schiano, 2014; Christensen & Raynor, 2003).
Men - det finnes få norske case, og i hvert fall ingen publiserte samlinger av norske caser om digitalisering. Derfor er vi stolte av å kunne presentere ni caser, som spenner fra oppstart- til globale b
Gå til medietCase blir i dag brukt i undervisning og i arbeidet med å lage strategi for bedrifter. Noen bedrifter - Schibsted, for eksempel - bruker case i sin interne kompetanseoppbygging, og utvikler selv caser som er relevant for sin virksomhet. Det finnes internasjonale casesamlinger der man kan finne tusenvis av dype eksempler fra alle mulige bransjer og situasjoner. Studenter ved verdens mest kjente handelshøyskoler diskuterer case for å lære seg å håndtere den kompleksitet og tvetydighet som strategisk teknologiledelse innebærer, der casene fungerer som en slags simulering av ledelsesspørsmål for å oppnå kunnskap preget av mønstergjenkjenning og individuell dømmekraft (Andersen & Schiano, 2014; Christensen & Raynor, 2003).
Men - det finnes få norske case, og i hvert fall ingen publiserte samlinger av norske caser om digitalisering. Derfor er vi stolte av å kunne presentere ni caser, som spenner fra oppstart- til globale b