Vi befinner oss på Røros med 15 minusgrader og øde snølandskap. Midt på vidda, blant gamle gruver og dårlig sikt fins en hytte med nesten 40 studenter fra Norge, Ukraina, Colombia og Balkan. I motsetning til vanlige forestillinger om lange late studenthytteturer med alkoholinntak høyt på gjøremålslisten, skjer det noe ganske annerledes her. De skal øve på å lytte.
Nøytral plattform
- I stede for debatt, hvor poenget er å komme seirende ut av den, fokuserer vi på dialog. Målet med samlingen er å skape en trygg plass der folk kan være åpne og ærlige, sier leder for dialoggruppene under Isfit, Synne Eilertsen.
Første dialoggruppene ble arrangert i 1997, hvor Isfit inviterte studenter fra Palestina og Israel til samtale. Siden har Isifit invitert studenter fra ulike konfliktrammede områder til å delta på dialoggrupper hvor ideen er å oppnå forståelse på tvers av situasjoner, og målet er å finne en praktisk tilnærming til fredsbygging. I år er fokuset de «glemte» konfliktene. Fokusområdene i år er Colombia, Ukraina og den vestlige delen av Balkan.
- En del av målet er å lage en bedre verden for unge. Å samle folk er en god start. Dialog er et verktøy, og man håper at metodene studentene kommer over i Røros sender med et verktøy de kan anvende i sitt hjemland, sier Kristiansen.
Han påpeker at vi gjennom media får et inntrykk av at verden består av «oss» og «dem». Når man møter mennesker i person bryter det noen forestillinger.
Dialogprinsipp
I øvelsene skal ikke den som lytter komme med et svar eller en konklusjon - bare gi samtalepartneren rom til å fortelle. I stede for å promotere egne synspunkter, prøver man å forstå mennesket man sitter overfor. Det starter enkelt; «fortell om en bok du liker og hvorfor du likte den». Samtalen fyller rommet, hvor folk er delt inn i par. Noen ler høyt, snakker engasjert.
Spørsmålene tar så en mer komplisert selvgranskende vending. «Fortell om en konflikt du har opplevd og løst på en konstruktiv måte». En mer betenkt følelse fyller rommet.
- Man beveger etterhvert tematikken mot deltakernes hverdag og situasjon. Deltagerene forteller om sine egne liv, og om situasj