Han er en av veldig mange ansatte i den norske skole som har mye kontakt med barn og i deres skolehverdag, men som har fått mindre oppmerksomhet enn lærerne i kampen mot mobbing.
Renholdere, kontoransatte, assistenter og AKS/SFO-personale har imidlertid det samme ansvaret som lærere i å gripe inn og melde fra hvis de mistenker at noen blir mobbet.
Det slår opplæringslovens paragraf 9A-1 fast.
Mobbetallene stabile
Etter flere tiår med stor oppmerksomhet på mobbing er det fortsatt alt for mange barn som har vonde opplevelser i og rundt skolen.
Ifølge Elevundersøkelsen utsettes rundt 50.000 elever i barne- og ungdomsskolen for mobbing.
Prosjektet Partnerskap mot mobbing er et samarbeid mellom regjeringen og en rekke organisasjoner deriblant Fagforbundet, som nå har som mål at alle yrkesgrupper i skolen skal få økt kompetanse om hvordan mobbingen skal oppdages og bekjempes.
Bedre mobberesultater
Leif Arild Haaland kommer inn fra regnværet med gul vest på seg. Rektoren på Haugen skole har gått inspeksjon i skolegården før skolestart.
- Jeg liker å snakke med elevene. Når de kjenner meg godt, er det også lettere å snakke sammen i vanskelige situasjoner, sier Haaland.
En liten gruppe elever passerer oss i gangen og hilser høflig på rektor og de andre på kontoret.
Haaland har vært rektor på Haugen siden høsten 2015. Da viste den landsomfattende elevundersøkelsen at skolen hadde utfordringer. 16 prosent av elevene på femte til sjuende trinn rapporterte at de hadde vært utsatt for mobbing.
De to seneste undersøkelsene har vist fem prosent.
- Det er fem prosent for mye, men vi har satt i gang en rekke tiltak for å bedre miljøet, sier rektoren.
- Ting skjer ofte i friminuttene
Leif Arild Haaland forteller at skolen har jobbet med å øke bevisstheten hos hele personalet.
Samtlige ansatte har vært kurs i pliktene i Opplæringslovens 9A. Lærerne har én til én-samtaler med elevene ofte. I løpet av en toukersperiode skal alle elevene i klassen ha gjennomført