Gamle traktorer har gjerne kun ett enkelt tipputtak. Dette var tilstrekkelig i ei tid hvor en kun trengte utvendig hydraulikk for å tippe en henger, laste Permaskuffa eller drive en vedkløyver med fri retur av olja. Dersom en ser behovet for flere hydraulikkuttak, trengs det i utgangspunktet kun to tilkoblingspunkter fra traktorens eksisterende anlegg; ett uttak med konstant pumping og én plugg for å returnere olja til reservoaret.
Å bygge hydraulikk er ikke stort verre enn å montere Gardena-koblinger på en hageslange. Såfremt en har kontroll på sentralens porter, gjengetyper og slangedimensjoner, er det lite som kan gå galt. Tilkoblingene til traktoren er heller ikke noen stor utfordring, såfremt en vet hvor en skal hente olja og returnere den til tank.
På traktorer med motormontert hydraulikkpumpe, er det helt uproblematisk å koble inn en sentral med trykk direkte fra pumpe og videreføring til eksisterende hydraulikksystem. Andre traktorer, som Ford og Massey Ferguson, krever mer bearbeiding for å få et system som kan kjøres uavhengig av trepunkt.
Vårt prosjekt er å overhale hydraulikksentralen for en Kellve frontlaster, montert på Fiat 640. Vi vil vise demontering av sentralen og pakningsbytter, samt hvordan du selv kobler deg inn på traktorens eksisterende hydraulikksystem for å hente ut olja.
Enkelt med velgerventilDersom traktoren har et eksisterende, dobbeltvirkende hydraulikkuttak, er den enkleste veien til utvidelse å kjøpe en el.hydraulisk velgerventil. Denne kobles inn i hvert av hydraulikkuttakene på traktoren og sender olja videre til ønsket hydraulikkuttak ved hjelp av elektriske magnetventiler. Det eneste en trenger å gjøre utover å montere sentralen, er å legge strøm fram til ventilen via en bryter. Når det står strøm til ventilen, fungerer det ene uttaket, når sentralen står strømløs, flyter olja direkte via det andre. I Traktor nr. 6/2018, hvor vi ettermonterte tredjefunksjon på en Trima 1320- frontlaster, står monteringa grundig forklart.
Tilkobling av ny sentralOm en �