Stortingsmeldingen viser til forskning som tilsier at det er betydelig avstand mellom elever med innvandrerbakgrunn og etnisk norske elever når det kommer til skoleresultater, karakterer og utdanning (Meld. St. 19 (2015-2016), s 49).
Høigård skriver at den språkutviklingen man gjør i barnehagealder, er avgjørende for hvordan en utvikler språket videre gjennom grunnskolen (Høigård: 2013: 212). Videre skriver hun at det er en nødvendighet å få støtte i morsmålet, for å kunne lære et andrespråk i tidlig barnehagealder (Høigård: 2013: 210). Dette er et godt eksempel på at flerspråklige barn trenger støtte i sitt morsmål helt fra barnehagealder.
Derfor skal barn ha rett på morsmålsassistent i barnehagen, slik at de får utviklet sitt morsmål på lik linje som de lærer norsk som sitt andrespråk i barnehagen.
Stortingsmeldingens punkt 4.3.4 sier at minoritetsspråklige barn trenger støtte i å utvikle norskspråket, blant annet gjennom begrepslæring, språkpedagoger og