Byggfakta
03.04.2018
«Milepæl» når snart sin aller største milepeæl. Etter nesten 10 år åpner Farrisbrua for trafikk. Brua skal tåle mellom 15 000 og 17 000 kjøretøyer i døgnet.
Rambøll og L2 Arkitekter vant sammen Statens vegvesens designkonkurranse for brua over Farriseidet med forslaget «Milepæl». Det gode samarbeidet med arkitekt Jon Inge Bruland i L2 Arkitekter har vært grunnlaget for den brua vi ser i dag. Brua er full av gjennomtenkte arkitektoniske og tekniske detaljer.
- For oss i Rambøll er dette mye mer enn en transportstrekning, - dette er et 570 meter langt og 28 meter bredt (ingeniør) kunstverk. Det har vært et stort, krevende og veldig faglig spennende oppdrag. Det flotte resultatet gjenspeiler det gode samarbeidet mellom alle partene i prosjektet, fra starten for ti år siden og helt fram til i dag, sier Øivind Pedersen, oppdragsleder for Rambøll.
Farrisbrua går i horisontal kurve rundt Farrisvannets sydlige bredd. Det er hovedsakelig en betongbru,
Gå til mediet- For oss i Rambøll er dette mye mer enn en transportstrekning, - dette er et 570 meter langt og 28 meter bredt (ingeniør) kunstverk. Det har vært et stort, krevende og veldig faglig spennende oppdrag. Det flotte resultatet gjenspeiler det gode samarbeidet mellom alle partene i prosjektet, fra starten for ti år siden og helt fram til i dag, sier Øivind Pedersen, oppdragsleder for Rambøll.
Farrisbrua går i horisontal kurve rundt Farrisvannets sydlige bredd. Det er hovedsakelig en betongbru,