Posthornet
09.10.2017
Oppsigelser har rystet Mexicos postbud det siste året, og flere står i fare for å miste jobben.
Jordskjelvalarmen går, gulvet rister og vinduene klirrer ved postkontoret i Oaxaca by sør i Mexico. De ansatte haster ut i den koloniale bygningens bakgård mens de med en nervøs latter spøker om hvor solid bygningen er.
Et lignende skjelv rammet dem tidligere i år da de ble innkalt til et møte hvor tretti prosent av staben uten forvarsel fikk beskjed om at de hadde mistet jobben.
- Jeg er blant de heldige som fortsatt arbeider som postmann, sier Guillermo Salazar.
Han har 14 års erfaring som postmann i den meksikanske posten, Sepomex.
Jobben som postmann er imidlertid ikke sikker i Mexico for tiden.
- Problemet er at det er for lite korrespondanse, forteller postmennenes fagforeningsleder i Oaxaca, Rafael Marcial og fortsetter:
- Vår fremste oppgave som fagforening er å sørge for at ikke flere arbeidsplasser går tapt, og for å klare dette er vi aktive i forhold til initiativ som kan fornye den meksikanske posten og utvide arbeidsoppgavene våre.
Uten post, ingen postmann. En annen som fortsatt kjører rundt på motorsykkelen sin for å dele ut dagens post er Adolfo Cervantes. Motorsykkel er i dag det vanligste fremkomstmiddelet blant Mexicos postmenn. Noen bruker sykkel mens større pakker leveres med postbil.
- Det er nitten år siden jeg begynte i posten, forteller han.
I begynnelsen var han postmann ute ved kysten, men det siste tiåret har han jobbet som p
Les opprinnelig artikkelEt lignende skjelv rammet dem tidligere i år da de ble innkalt til et møte hvor tretti prosent av staben uten forvarsel fikk beskjed om at de hadde mistet jobben.
- Jeg er blant de heldige som fortsatt arbeider som postmann, sier Guillermo Salazar.
Han har 14 års erfaring som postmann i den meksikanske posten, Sepomex.
Jobben som postmann er imidlertid ikke sikker i Mexico for tiden.
- Problemet er at det er for lite korrespondanse, forteller postmennenes fagforeningsleder i Oaxaca, Rafael Marcial og fortsetter:
- Vår fremste oppgave som fagforening er å sørge for at ikke flere arbeidsplasser går tapt, og for å klare dette er vi aktive i forhold til initiativ som kan fornye den meksikanske posten og utvide arbeidsoppgavene våre.
Uten post, ingen postmann. En annen som fortsatt kjører rundt på motorsykkelen sin for å dele ut dagens post er Adolfo Cervantes. Motorsykkel er i dag det vanligste fremkomstmiddelet blant Mexicos postmenn. Noen bruker sykkel mens større pakker leveres med postbil.
- Det er nitten år siden jeg begynte i posten, forteller han.
I begynnelsen var han postmann ute ved kysten, men det siste tiåret har han jobbet som p