Magma
09.08.2023
Med gode teknikker blir du en bedre student, uten å måtte ofre all fritid.
Olav Schewe har en bachelorgrad i økonomi fra Norges Handelshøyskole (NHH) og en mastergrad fra prestisjefylte University of Oxford. For tiden tar han en doktorgrad i utdanningsvitenskap ved samme engelske universitet. Han holder jevnlig kurs og foredrag om effektiv læring, og i 2020 ga han ut Superhjernen sammen med den amerikanske professoren Barbara Oakley, en bok om strategier for læring. Han er også forfatter av Norges mest solgte bok om studieteknikker: Superstudent fra 2014 er utgitt i 20 land, senest i Aserbajdsjan. Kina ga nettopp ut boken i ny utgave.
Ikke så verst for en som på ungdomskolen var «en helt alminnelig elev med karaktersnitt på fire», som han selv beskriver det.
- Jeg så at andre i klassen fikk seksere på prøvene, men uansett hvor mange timer jeg la ned i skolearbeidet, så kom jeg aldri opp på samme nivå.
Han konkluderte med at livet er urettferdig, noen er simpelthen født smartere enn andre. Helt til han skjønte at de som fikk bedre resultater, brukte andre metoder for læring. Han bestemte seg for å teste de samme teknikkene, og karakterene ble bare bedre og bedre. Da han gikk ut av videregående, hadde han gått fra å være gjennomsnittselev til skolens beste.
Trikset?
- Det handler ikke om hvor mye tid man bruker, men hvordan man bruker tiden. Mange tror at for å gjøre det bra i studiene så må de jobbe lange dager og ofre mye av moroa. Men du kan ha begge deler! Forskning viser at studentene som har gode studieteknikker, får mye bedre resultater og blir mer effektive enn de som ikke har det. Da kan du ha fritid med god samvittighet.
Vær strategisk
Å bruke tiden godt handler om å være strategisk, ifølge Schewe.
Det innebærer blant annet å knekke koden for hvert enkelt fag.
- Alle fag er forskjellige, så i starten av semesteret er det lurt å tenke på hva som er den beste måte å jobbe med hvert fag på. I mange fag er ikke pensumboka så veldig relevant, det viktigste er forelesningene kombinert med oppgaveløsing for å forberede deg best mulig på en oppgavebasert eksamen - mens i et annet fag har foreles
Gå til medietIkke så verst for en som på ungdomskolen var «en helt alminnelig elev med karaktersnitt på fire», som han selv beskriver det.
- Jeg så at andre i klassen fikk seksere på prøvene, men uansett hvor mange timer jeg la ned i skolearbeidet, så kom jeg aldri opp på samme nivå.
Han konkluderte med at livet er urettferdig, noen er simpelthen født smartere enn andre. Helt til han skjønte at de som fikk bedre resultater, brukte andre metoder for læring. Han bestemte seg for å teste de samme teknikkene, og karakterene ble bare bedre og bedre. Da han gikk ut av videregående, hadde han gått fra å være gjennomsnittselev til skolens beste.
Trikset?
- Det handler ikke om hvor mye tid man bruker, men hvordan man bruker tiden. Mange tror at for å gjøre det bra i studiene så må de jobbe lange dager og ofre mye av moroa. Men du kan ha begge deler! Forskning viser at studentene som har gode studieteknikker, får mye bedre resultater og blir mer effektive enn de som ikke har det. Da kan du ha fritid med god samvittighet.
Vær strategisk
Å bruke tiden godt handler om å være strategisk, ifølge Schewe.
Det innebærer blant annet å knekke koden for hvert enkelt fag.
- Alle fag er forskjellige, så i starten av semesteret er det lurt å tenke på hva som er den beste måte å jobbe med hvert fag på. I mange fag er ikke pensumboka så veldig relevant, det viktigste er forelesningene kombinert med oppgaveløsing for å forberede deg best mulig på en oppgavebasert eksamen - mens i et annet fag har foreles