Regjeringen vil bruke 92,3 millioner kroner på å få mer av godset over på jernbanen. De tapte billettinntektene som følge av koronapandemien må togselskapene dekke inn på egen hånd.
På slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet hadde det mange steder i Norge vært mislykkede forsøk på å etablere rutebiltransport, men siden 1908 har det vært bilrute mellom Molde og Batnfjordsøra.