Fordi menstruasjon er en vanlig hendelse, har det også i løpet av de siste hundre årene blitt. Menstruasjon har blitt kommersialisert gjennom hygienebaserte produkter som bind og tamponger, hormonelle og farmasøytiske midler, og stadig mer
Nye typer menstruasjonsprodukter, som vaskbare tøybind og mobilapper er i sterk vekst, og har til dels skapt et nytt. Produkter laget for og gjennom hele syklusen illustrerer hvordan menstruasjon ikke bare handler om blødningsfasen.
En parallell økning ser vi i,, og populærkultur som skildrer menstruasjon, for eksempel i serier som Orange is the New Black og I May Destroy You.. At mensen er tema i alle disse seriene viser at publikum er stadig mer nysgjerrige på dette emnet.
Også innen kunstverdenen tematiseres mensen av kunstnere som Jen Lewis,,, og.
Mensen er overalt, og mye er bra med det. Men det er også grunn til å være på vakt. Den amerikanske advokaten om noe hun kalte «menstruasjonskapitalisme». Dette definerer hun som .. markedsføring og salg av menstruasjonsprodukter ved hjelp av feministiske budskap som forsøker å skape en «helteglorie-effekt» for kommersielle selskaper som i har som mål å tjene penger på kvinners kropper.
Bridget Crawford
Mensen på «riktig» måte
For personer som menstruerer (eller tar hormonell prevensjon som resulterer i blødninger), er produkter og kultur en stor del av det å håndtere mensblod og symptomer på «riktig måte». Den aktivisten Sophie Laws beskriver dette som «menstruasjonsetikette»; - et system som gjør at menstruasjon blir språklig og kulturellt «usynlig», samtidig som det settes i et overfladisk positivt lys gjennom «riktig» og høflig håndtering.
Det er kanskje akseptert å kjøpe mange menstruasjons-relaterte produkter og å gå på mensen-utsti