Ganske liten, ifølge klesdesigner og disputant Veronika Glitsch. I doktorgraden hennes har hun sett på kvinners problemer med passformen på masseproduserte klær.
- Da jeg begynte å se på ulike studier, kom det fram to hovedgrunner til at folk ikke bruker klærne sine oftere. Det ene var at klærne var i dårlig kvalitet. Men den grunnen som ble oftest nevnt var problemer med passform og størrelse, sier hun.
Les også i Kilden kjønnsforskning.no: Design kan endre stereotypier om kjønn
Klær er et primærbehov, forteller Glitsch. Vi har tross alt ingen pels som dekker kroppen. Men det er også et av de eldste kulturelle uttrykkene vi har, og forteller omverdenen noe om hvordan vi vil bli oppfattet. Å skulle bruke noe til det blir slitt ut står i motsetning til behovet for å fornye og uttrykke oss med klær.
- I doktorgraden har jeg forsøkt å vise hvordan vi kan forbedre ett element i hvordan vi masseproduserer klær for kvinner, ved å bruke et steg i produksjonen på å tilpasse passformen til ulike kroppssfasonger. Da er det større mulighet for å bruke klærne til de blir slitt, istedenfor å kaste dem, som ofte skjer i dag.
Catwalk-modellen som idealkropp
Det er forskjell på hva som møter menn og kvinner inne i en klesbutikk. Menn har et mindre utvalg design å velge mellom, men kan lettere finne klesplagg som passer passformen deres, viser forskningen