Artikkelen ble først publisert på Kifinfo.no 3. mars 2017.
- Det er prisverdig at Likestillings- og mangfoldsutvalget ved Det juridiske fakultet selv tok initiativ til denne kartleggingen, sier forsker og rapportforfatter Trine Rogg Korsvik.
Da fakultetets likestillings- og mangfoldsutvalg (LiMu) fikk avslag etter å ha søkt om BALANSE-penger fra Forskningsrådet, tok de nemlig saken i egne hender og bestilte undersøkelsen som nå foreligger med rapporten Juss og kjønn.
- De er med andre ord veldig engasjerte i å oppnå både kjønnsbalanse og god integrering av kjønnsperspektiver i undervisningen, fortsetter Korsvik.
Rapporten er utarbeidet av Korsvik og vitenskapelig assistent Guro Bøe Linnet, som er masterstudent i rettsvitenskap.
Rapporten er skrevet av forsker Trine Rogg Korsvik (bildet) og vit.ass. Guro Bøe Linnet. Foto: Ida Irene Bergstrøm
Det er i hovedsak to ting som undersøkes: rekrutteringssituasjonen ved fakultetet, samt integreringen av kjønnsperspektiver i undervisningen og pensum. Gjennom kvalitative intervjuer med 48 av de fast ansatte juristene ved fakultetet - halvparten menn og kvinner - har Korsvik undersøkt kjønnsbalansen, likestillingsarbeidet og rekrutteringssituasjonen på fakultetet. Linnet har undersøkt integreringen av kjønnsperspektiver både ved å gjennomgå og analysere det obligatoriske pensumet, og ved se nærmere på kjønnsfordelingen blant undervisere og fagbokforfattere.
- Undersøkelsen viser at fakultetet har lykkes bedre i å jevne ut kjønnsbalansen blant de ansatte enn i å mainstreame kjønnsperspektiver i undervisningen, sier Korsvik.
Tidligere forslag ikke fulgt opp
Det har blitt foretatt flere undersøkelser om kjønnsbalanse og likestilling ved Det juridiske fakultet både på 1990- og 2000-tallet, men det er første gang det har blitt gjennomført en undersøkelse blant fakultetets faste ansatte. Det er også første gang pensum har blitt gjennomgått i sin helhet for å kartlegge integreringen av kjønnsperspektiver.
- Allerede i 2004 ble det bestemt at fakultetet skulle gjennomføre gender mainstreaming på pensum, altså å integrere kjønnsperspektiver i alle deler av den obligatoriske undervisningen. Det var også i 2004 det ble bestemt at kvinneandelen blant de fast ansatte skulle være minst 40 prosent, forteller Korsvik.
- I 2006 kom Cathrine Sørlies rapport Kvinne- og kjønnsperspektivet i rettsstudiet ved UiO, der hun gjennomgikk noen utvalgte fag for å undersøke i hvilken grad kjønnsperspektivene v