Appell
14.09.2022
I 28 år har Norsk Folkehjelps mottakstjeneste på Gardermoen tatt imot over 45 000 kvoteflyktninger. Å være den første personen mennesker på flukt møter i Norge innebærer ikke bare et stort ansvar; det krever tålmodighet og - minst like viktig - et stort smil.
Turkish Airlines legger til gaten ved Oslo lufthavn. Et kaos av turister, dresskledde jobbreisende og stressede småbarnsfamilier presser seg gjennom den smale glassgangen fra flyet og mot passkontrollen. I mengden står Samah Shokr og Patrick Ivan Kirya-Atabala og følger nøye med.
Lista sjekkes flere ganger før Shokr vinker til seg flere fra folkemengden, og hilser på arabisk. Denne gangen er det 31 syriske flyktninger som ankommer.
- Alle er redegjort for, konstaterer Shokr. Hun er teamleder for Gardermoen-tjenesten i Norsk Folkehjelp.
GODT FORBEREDT. Siden 1994 har Norsk Folkehjelp drevet mottakstjenesten på Oslo Lufthavn Gardermoen på oppdrag fra UDI. I løpet av disse 28 årene har over 45 000 overføringsflyktninger fått assistanse.
Fram til 2015 ankom drøyt 1000 overføringsflyktninger til Gardermoen hvert år. Dette økte til 3000 da norske mynd
Gå til medietLista sjekkes flere ganger før Shokr vinker til seg flere fra folkemengden, og hilser på arabisk. Denne gangen er det 31 syriske flyktninger som ankommer.
- Alle er redegjort for, konstaterer Shokr. Hun er teamleder for Gardermoen-tjenesten i Norsk Folkehjelp.
GODT FORBEREDT. Siden 1994 har Norsk Folkehjelp drevet mottakstjenesten på Oslo Lufthavn Gardermoen på oppdrag fra UDI. I løpet av disse 28 årene har over 45 000 overføringsflyktninger fått assistanse.
Fram til 2015 ankom drøyt 1000 overføringsflyktninger til Gardermoen hvert år. Dette økte til 3000 da norske mynd