Optikeren
13.12.2017
På Kongsberg Vision Meeting var en hel dag viet lys og læring. Betydningen av lys og belysning er vanskelig å måle. Det å slippe dagslys inn i bygninger synes å være viktig, så lenge lyset ikke blender. Variasjon i kunstig lys er også viktig, og spesielt arkitekter bør tenke mer på lysutforming.
Lysdesigner Imke Wies van Mil fra Henning Larsen Architects AS i København stod for det første foredraget på «lysdagen». Hun fortalte at hun jobber mye med arkitekter for å få best mulig lys i blant annet undervisningsbygg. Ett av byggene det har vært samarbeidet nært om er Fredriksbjerg skole i Aarhus, og faktisk ble skolen utropt til årets beste undervisningsbygg i 2016. Altså har arbeidet som ble gjort, vært nyttig og fått betydning.
Imke Wies van Mil startet sitt foredrag med å sette opp en rekke punkter, som hun og hennes kolleger hadde vurdert. Først og fremst skilte hun mellom naturlig lys og kunstig lys i læreomgivelser. Så var det en vurdering av lysmengde og lyskvalitet. Mens naturlig lys varierer, er kunstig lys konstant. Hvilken betydning har dette? Og hva er funksjonelt og inspirerende lys? Finnes det en balanse?
I tilknytning til Fredriksb
Gå til medietImke Wies van Mil startet sitt foredrag med å sette opp en rekke punkter, som hun og hennes kolleger hadde vurdert. Først og fremst skilte hun mellom naturlig lys og kunstig lys i læreomgivelser. Så var det en vurdering av lysmengde og lyskvalitet. Mens naturlig lys varierer, er kunstig lys konstant. Hvilken betydning har dette? Og hva er funksjonelt og inspirerende lys? Finnes det en balanse?
I tilknytning til Fredriksb