Diabetes
16.02.2021
Går produsentene og dagligvarekjedene inn for å forvirre og lure oss? Neppe, mener to eksperter.
Dagligvareforsker Alexander Schjøll på SIFO mener ikke at produsentene og kjedene bevisst vil lure oss. Han er heller ikke overbevist om at de vil forvirre oss.
- Men i noen tilfeller er det bevisst prising for å lokke til seg kunder og komme godt ut i prissammenligninger. Noen ganger kan det også være tilfeldigheter. Når en kjede reduserer prisen, må de andre følge etter. Men det skjer gjerne bare på noen produkter og noen pakningsstørrelser, og ikke på alle. Dermed vil prisene fremstå som merkelige, slik dere har dokumentert,
Gå til mediet- Men i noen tilfeller er det bevisst prising for å lokke til seg kunder og komme godt ut i prissammenligninger. Noen ganger kan det også være tilfeldigheter. Når en kjede reduserer prisen, må de andre følge etter. Men det skjer gjerne bare på noen produkter og noen pakningsstørrelser, og ikke på alle. Dermed vil prisene fremstå som merkelige, slik dere har dokumentert,