Første steg
09.10.2020
Det vil føre til at barna opplever mestring, blir kreative og utvikler egen identitet. Det sier kunsthistoriker Mette Dybwad Torstensen, som lar barna tegne med tærne.
B arn møter krav om å gjøre alt riktig hele veien. De trenger et åpent rom der det ikke finnes regler om rett og galt, sier kunsthistoriker og kunstner Mette Dybwad Torstensen (42) ved Sjøholmen barnekunstsenter i Sandvika utenfor Oslo. Hun mener barn må få lov å tegne utenfor strekene for å oppleve mestring, bli kreative og utvikle sin egen stil og identitet.
SKAL SE PENT UT PÅ HYLLA
- Noen barnehager legger mye vekt på det ferdige produktet, som skal se pent ut på hylla når foreldrene henter, sier Torstensen.
Hun mener at mange barn er sulteforet på kunst.
- Jeg er svært kritisk til å tegne innenfor strekene. Du blir ikke kreativ av det. Kunst handler om å utvikle en egen stil og identitet. La barna tegne utenfor strekene, sier hun. Kunstneren legger vekt på at det kun er i kunsten barnet selv sitter med svaret. På alle andre områder skal de følge regler.
- Et kreativt produkt skal være resultatet av en prosess. Der ligger nerven og energien, sier hun.
Hun tar imot familier og grupper på det 400 kvadratmeter store sanseloftet på Sjøholmen barnekunstsenter. Der opplever de en ny verden. Barna går opp 36 trappetrinn med
Gå til medietSKAL SE PENT UT PÅ HYLLA
- Noen barnehager legger mye vekt på det ferdige produktet, som skal se pent ut på hylla når foreldrene henter, sier Torstensen.
Hun mener at mange barn er sulteforet på kunst.
- Jeg er svært kritisk til å tegne innenfor strekene. Du blir ikke kreativ av det. Kunst handler om å utvikle en egen stil og identitet. La barna tegne utenfor strekene, sier hun. Kunstneren legger vekt på at det kun er i kunsten barnet selv sitter med svaret. På alle andre områder skal de følge regler.
- Et kreativt produkt skal være resultatet av en prosess. Der ligger nerven og energien, sier hun.
Hun tar imot familier og grupper på det 400 kvadratmeter store sanseloftet på Sjøholmen barnekunstsenter. Der opplever de en ny verden. Barna går opp 36 trappetrinn med