Utdanning
12.04.2024
7 av 10 norske lærere mener at de har fått dårligere muligheter til å følge opp elevene. - Hvis vi skal lykkes med å gjøre yrket vårt mer attraktivt, må vi ta grep for å endre på situasjonen, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.
Lærerne opplever å få stadig mindre tid til å planlegge og gjennomføre undervisning, og til å følge opp elevene sine, ifølge en undersøkelse om lærernes tidsbruk som Respons Analyse har gjennomført blant lærere i grunnskolen - på oppdrag fra Utdanningsforbundet.
- Det er uholdbart at svært mange lærere sier at de ikke har tid til å gjøre jobben sin, sier Geir Røsvoll.
En utvikling som må snus
I dag mangler én av fem som underviser i norsk skole lærerutdanning, og søkertallene til lærerutdanningene har falt fire år på rad. Tidligere i vinter gikk regjeringen og partene i Utdannings-Norge sammen om en rek
Gå til mediet- Det er uholdbart at svært mange lærere sier at de ikke har tid til å gjøre jobben sin, sier Geir Røsvoll.
En utvikling som må snus
I dag mangler én av fem som underviser i norsk skole lærerutdanning, og søkertallene til lærerutdanningene har falt fire år på rad. Tidligere i vinter gikk regjeringen og partene i Utdannings-Norge sammen om en rek