Fysioterapeuten har møtt en gruppe studenter fra de ulike trinnene på utdannelsen i Tromsø for å høre deres tanker rundt koblingen mellom bærekraft og fysioterapi. Gir tematikken mening som en del av fysioterapeututdannelsen - for dem?
- Jeg tror undervisningen skyver på grensene for det vi forstår som helse. Og for hva vi tror fysioterapi er, forteller tredjeårsstudent Erika Jorunsdatter Ingilæ.
Overraskende
Undervisningen i miljø- og bærekraft-tematikk er plassert både under første og tredje studieår. Tematikken inngår som en del av emnene om folkehelse, samfunn og helsefremmende lokalsamfunn.
Blant studentene vi møter i Tromsø er førsteårsstudent Vebjørn Martinsen og andreårsstudent Margit Nikoline Langbakke, som begge er ute i praksis og derfor til stede via Zoom. Tredjeårsstudentene Stine Eikrem og Erika Jorunsdatter Ingilæ har tatt en pause fra bachelorskrivingen og møter oss på campus.
Hvilke forventninger hadde studentene til innholdet i utdannelsen før de startet? Hørte miljø og bærekraft med til temaene de trodde de skulle lære om som fysioterapeutstudent?
- Jeg tenkte nok mest da på det biomedisinske aspektet av yrket, forteller Ingelæ.
Hun elsker friluftslivet, og hun er opptatt av hvor viktig det er at mennesker ivaretar naturen rundt seg. Men at denne interessen også skulle få en sentral


































































































