Forskerforum
06.06.2016
J eg har nylig sensurert en masteroppgave for første gang. Det brakte opp en del gamle tanker om tekstarbeidets rolle i realfaglige utdanninger. For å si det kort og enkelt: Den er liten.
En gjennomsnittlig masterstudent i fysikk har omtrent følgende erfaring med tekstarbeid fra universitetet: noen labrapporter (egen, veldig sær tekstsjanger), kanskje et essay om filosofi? (ex.phil. ), bacheloroppgave.
Og så er det rett på en hundresiders vitenskapelig rapport, masteroppgaven. Det er ganske brutalt. Studenten skal ikke bare gjennomføre et relativt omfattende vitenskapelig arbeid for første gang, men skal også i ekspressfart lære å beherske tekstsjangeren «vitenskapelig rapport». Det stiller store krav til studenten, men også til veilederen, som må være studentens rettleder og støtte i tekstarbeidet så vel som i det vitenskapelige arbeidet.
Det er et paradoks at kvaliteten på det endel
Gå til medietOg så er det rett på en hundresiders vitenskapelig rapport, masteroppgaven. Det er ganske brutalt. Studenten skal ikke bare gjennomføre et relativt omfattende vitenskapelig arbeid for første gang, men skal også i ekspressfart lære å beherske tekstsjangeren «vitenskapelig rapport». Det stiller store krav til studenten, men også til veilederen, som må være studentens rettleder og støtte i tekstarbeidet så vel som i det vitenskapelige arbeidet.
Det er et paradoks at kvaliteten på det endel