journalist
Fotballklubben Odd har som mål å bli Norges mest miljøvennlige. Derfor tilbød klubben et sunt, varmt alternativ til den typiske pølsen og pizzastykket i tribunekioskene i pausen. Fansen fikk kjøpe grønnsakpiroger.
Varme piroger ble valgt fordi det skulle være lett for mange å like og være lett å spise i farten, som pølser og pizza.
Nå har forskere ved Telemarksforskning gransket salgstallene for pølse, pizza, popkorn og piroger for to sesonger på Skagerak Arena. Men resultatet er nedslående.
Populær fotballhelt virket ikke
Den tidligere fotballspilleren Morten Fevang i Odd virket ikke som trekkplaster for å få flere til å kjøpe vegetarrett. (Foto: Kjetil Ree)
Pirogene kunne kjøpes i alle kioskene på stadion. Klubben håpet at fotballpublikummet ville bli fristet til å kjøpe mer av den sunne varmretten, ved at de kalte den Fevangs favoritt - grønnsakspirog. Morten Fevang er en populær, tidligere fotballspiller i Odd, nå 41 år gammel.
For å måle om dette salgstrikset kunne dulte publikum i en sunnere retning, brukte bare halvparten av kioskene Fevang-navnet på vegetarretten.
Så summerte forskerne salget av piroger og pølser:
- Vi fant ingen betydelig effekt av dette lille dyttet som ble tatt i bruk for å påvirke forbrukerne til å velge mer sunt og klimavennlig pausemat, sier ressursøkonom Christine Hvitsand ved Telemarksforskning til forskning.no.
Pirog-salget gikk riktignok litt bedre for kioskene som brukte Fevang-navnet.
Studien ble finansiert av GreeNudge, som drives av Stordalen Foundation.
Pris virket
Det eneste som