Å kjenne igjen interessekonflikter, og å vurdere ulike sider av komplekse saker, krever kritisk tenkning. Dette er et stadig økende fokus i norsk skole. I min forskning kartlegger jeg kritisk tenkning blant ungdomsskoleelever. Et av målene med forskningen er å forberede ungdommer på demokratisk deltagelse gjennom å innføre praktiske treningssituasjoner for kritisk tenkning.
Vi står overfor utfordringer med potensielt katastrofale konsekvenser, slik som klimaendringer og antibiotikaresistens. Allerede komplekse problemer kompliseres ytterligere av falske nyheter og tvilsomme informasjonskilder. Det er viktig, kanskje mer enn noensinne, å kunne vurdere informasjon og skjelne mellom sant og usant.
Vi kan overvinne utfordringene. I dag har vi såpass velfungerende systemer at det er vanskelig å forestille seg kaoset som eksisterte før. Et av de viktigste midlene for å fortsette utviklingen vår er utdanningssystemet.
Tradisjonelt har fokuset i skolen vært på vitenskap, og læreboken, som en autoritet som fort