- Særlig gjaldt dette de kristne elevene vis à vis de muslimske jentene ved skolen, sier Moen til avisen Utrop. Han underviser i samfunnsfag ved Buskerud videregående skole i Modum kommune.
I sin masteroppgave ved Menighetsfakultetet, «Fortellinger om islam», gjør Moen en analyse av kulturelle forestillinger om islam og muslimer blant kristne eller ikke-troende og muslimske elever.
Les masteroppgaven (PDF)
Studien er basert på åtte fokusintervjuer med elever på en videregående skole i en by på Østlandet. Selv om langt fra alle de ikke-muslimske elevene definerte seg selv som personlig kristne, kalte de seg kristne i kulturell forstand.
Hijab gjør medelevene usikre
- Det foregår lite skolesamarbeid på tvers, flere ser absolutt ikke for seg å ha en muslimsk kjæreste og det er betydelig sosial avstand i skolehverdagen, sier Ragnar Moen.
Han opplyser at det store flertallet rapporterer om klare gruppedannelser, særlig blant jentene:
- Både de muslimske og de kristne elevene oppfatter de sosiale skillene som et fenomen først og fremst blant jentene. Mye knyttes til br