Magma
12.03.2019
Hvordan har lederrollen utviklet seg fra da du startet i arbeidslivet?
Jeg var heldig som var i et profesjonelt system som Microsoft da jeg ble leder første gang i 2005. Der var det et moderne perspektiv på situasjonsbasert ledelse, vi gikk igjennom omfattende lederopplæring, og alt av formelle strukturer var på plass. De største endringene innen ledelse og kultur på reisen siden 2005 har nok på den ene siden vært overgangen fra å lede og måle medarbeiderne kun på individuelle mål, til å heller se på hvordan den enkelte bidro til andre i teamet og selv dro nytte av teamet. Og ikke minst i den senere tid det å lede team som skal være komfortable med, og drive, innovasjon og endring i rask takt. Det har ført til at det aller viktigste for ledere i dag er å skape en lærende organisasjon der det ikke er den med høyest rang eller lønn som nødvendigvis sitter på det riktige svaret, og der alle tør og ønsker å bidra. Det krever en annen type ledelse enn tidligere, med større ydmykhet og individuell ledelse, og det stiller helt andre krav til kommunikasjon.
Hva er det mest krevende du gjør som leder, og hvordan forbereder du deg?
Når den teknologiske utviklingen går så raskt, er det å prioritere tiden til å holde meg oppdatert en utfor- dring i en svært hektisk hverdag. Jeg er av dem som trives best med høyt tempo og med mange baller i luften samtidig, så det å sette av tid til å tenke og reflektere er også noe jeg øver på, med varierende hell fra uke til uke.
I tillegg er det en utfordring å lede gjennom endring og omstilling. Alle mennesker er i større eller mindre grad vanedyr, men for noen skaper endring mer stress enn for andre. Da prøver jeg å ha individet langt fremme i pannebrasken, være transparent og kommunisere så mye jeg kan, og ikke minst ta pulsen på teamene og organisasjonen jevnlig. Korte synker er veldig effektivt, men i Amesto bruker vi også et HR-puls-verktøy månedlig som et viktig hjelpemiddel i teamene for å få tidlige tilbakemeldinger og fange opp ting som må justeres.
Det er ingen tvil om at hvor du jobber fra geografisk, blir mindre og mindre viktig i fremtiden, og at fjernledelse eller digitalledelse kun kommer til å øke. Da handler det om at vi som ledere må nyttiggjøre oss de fantastiske mulighetene som ligger i samhandlingsverktøy og sosiale medier på jobben. Men nå representerer jo jeg teknologibransjen, hvor vi synes dette allerede er veldig naturlig, og nettopp hjelper kundene våre med å få til å jobbe bedre digitalt, uansett hvor og når de måtte være på jobb. Selv om praten ved kaffemaskinen fortsatt er viktig for å skape samhold og løsninger på tvers, er det mange tilsvarende muligheter for å gjøre det digitalt, man må bare ha det litt i fokus. Med teamledere og team på ulike steder i Norden er jeg for eksempel helt avhengig av å bruke teknologien for å skape nærhet og godt samarbeid, og det er noe jeg konstant jobber med. Sosiale medier på jobben er viktig for oss og knytter oss sammen, og vi som ledere må også være synlige og aktive. Hos oss bruker vi Workplace med stort engasjement, vi liker og deler store og små ting, både profesjonelt og semiprivat. I tillegg samhandler vi i Teams, der vi jobber sammen i dokumenter, chatter og deler kompetanse. Det krever litt ekstra vekt på struktur og det å være aktiv, uredd og dele på en annen måte, men det er helt fantastiske muligheter for kreativitet og ikke minst produktivitet.
Hva må til for å lykkes i morgendagens arbeidsliv? Både for nyutdannede, men også for de som har noen år i arbeidslivet bak seg.
Når verde
Gå til medietJeg var heldig som var i et profesjonelt system som Microsoft da jeg ble leder første gang i 2005. Der var det et moderne perspektiv på situasjonsbasert ledelse, vi gikk igjennom omfattende lederopplæring, og alt av formelle strukturer var på plass. De største endringene innen ledelse og kultur på reisen siden 2005 har nok på den ene siden vært overgangen fra å lede og måle medarbeiderne kun på individuelle mål, til å heller se på hvordan den enkelte bidro til andre i teamet og selv dro nytte av teamet. Og ikke minst i den senere tid det å lede team som skal være komfortable med, og drive, innovasjon og endring i rask takt. Det har ført til at det aller viktigste for ledere i dag er å skape en lærende organisasjon der det ikke er den med høyest rang eller lønn som nødvendigvis sitter på det riktige svaret, og der alle tør og ønsker å bidra. Det krever en annen type ledelse enn tidligere, med større ydmykhet og individuell ledelse, og det stiller helt andre krav til kommunikasjon.
Hva er det mest krevende du gjør som leder, og hvordan forbereder du deg?
Når den teknologiske utviklingen går så raskt, er det å prioritere tiden til å holde meg oppdatert en utfor- dring i en svært hektisk hverdag. Jeg er av dem som trives best med høyt tempo og med mange baller i luften samtidig, så det å sette av tid til å tenke og reflektere er også noe jeg øver på, med varierende hell fra uke til uke.
I tillegg er det en utfordring å lede gjennom endring og omstilling. Alle mennesker er i større eller mindre grad vanedyr, men for noen skaper endring mer stress enn for andre. Da prøver jeg å ha individet langt fremme i pannebrasken, være transparent og kommunisere så mye jeg kan, og ikke minst ta pulsen på teamene og organisasjonen jevnlig. Korte synker er veldig effektivt, men i Amesto bruker vi også et HR-puls-verktøy månedlig som et viktig hjelpemiddel i teamene for å få tidlige tilbakemeldinger og fange opp ting som må justeres.
Det er ingen tvil om at hvor du jobber fra geografisk, blir mindre og mindre viktig i fremtiden, og at fjernledelse eller digitalledelse kun kommer til å øke. Da handler det om at vi som ledere må nyttiggjøre oss de fantastiske mulighetene som ligger i samhandlingsverktøy og sosiale medier på jobben. Men nå representerer jo jeg teknologibransjen, hvor vi synes dette allerede er veldig naturlig, og nettopp hjelper kundene våre med å få til å jobbe bedre digitalt, uansett hvor og når de måtte være på jobb. Selv om praten ved kaffemaskinen fortsatt er viktig for å skape samhold og løsninger på tvers, er det mange tilsvarende muligheter for å gjøre det digitalt, man må bare ha det litt i fokus. Med teamledere og team på ulike steder i Norden er jeg for eksempel helt avhengig av å bruke teknologien for å skape nærhet og godt samarbeid, og det er noe jeg konstant jobber med. Sosiale medier på jobben er viktig for oss og knytter oss sammen, og vi som ledere må også være synlige og aktive. Hos oss bruker vi Workplace med stort engasjement, vi liker og deler store og små ting, både profesjonelt og semiprivat. I tillegg samhandler vi i Teams, der vi jobber sammen i dokumenter, chatter og deler kompetanse. Det krever litt ekstra vekt på struktur og det å være aktiv, uredd og dele på en annen måte, men det er helt fantastiske muligheter for kreativitet og ikke minst produktivitet.
Hva må til for å lykkes i morgendagens arbeidsliv? Både for nyutdannede, men også for de som har noen år i arbeidslivet bak seg.
Når verde