Byggfakta
02.02.2021
Korona-året har vært dramatisk og uforutsigbart, men også et år der pilene har pekt oppover for en rekke av aktørene i norsk rørbransje. Det er imidlertid stor grad av usikkerhet på hvordan 2021 vil arte seg for bransjen, viser en rundspørring VVS aktuelt har foretatt.
POSITIVT FOR MANGE AV MEDLEMSBEDRIFTENE
På vegne av de 50 VVS og VA-produsentene som i 2019 omsatte for drøye 9 milliarder kroner, antyder daglig leder Bjarne Haugland at totalsummen i Korona-året 2020 vil ligge et par prosent høyere enn 2019-tallene. Det har imidlertid vært store svingninger blant medlemsbedriftene, slår han fast. Han trekker fram baderomsleverandørene blant vinnerne. Mange husstander har brukt penger på oppussing i stedet for reiser i 2020, og det har slått positivt ut for mange av medlemsbedriftene.
- Grossistleverandørene har gjort det godt på synlige produkter. Bransjen er imidlertid opptatt av utfordringene med salg på «utsiden» av bransjen. Konkurransen blir stadig tøffere fra aktører som eksempelvis Bauhaus, IKEA og Megaflis. Netthandelen tar også mye av omsetningen. Nå er hele
- Nå er hele markedet i oppsving, og det kan være en fare for at vi da «sitter for stille i båten», sier daglig leder i VVS og VA-produsentene, Bjarne Haugland. FOTO: Odd BORgESTRANd markedet i oppsving, og det kan være en fare for at vi da «sitter for stille i båten», sier Haugland.
Han mener det er viktig å ha sterkt fokus på de relativt høye prisene i bransjen, der han mener for mye forsvinner i bonuser.
- Til tross av at alt går bra og pilene peker rett vei er jeg bekymret. Vi må forvente en nedgang. Investeringslysten vil avta når vi igjen kan kjøpe fritidsreiser, advarer han.
SPENNENDE OG KAOTISK FOR LINN BAD
Administrerende direktør i Linn Bad, Ragnhild Å. Larsen, bekrefter at 2020 har vært et spennende år på mange måter.
- Vi hadde en forsiktig og kaotisk start i mars og april. Etter det har det bare tatt helt av. Den største utfordringen for oss har vært leveringskapasiteten. Vi kunne ikke forutse at markedet plutselig etterspurte våre varer i så stor grad. Da fabrikkene til flere av våre leverandører i Italia, Polen og Østen ble stengt ned, medførte det selvsagt store forsinkelser på leveranser inn til oss.
Båttransporten stoppet også delvis opp en periode, og jeg må innrømme at 2020 har vært et krevende og utfordrende år på mange måter. Samtidig er det jo et luksusproblem at våre varer er blitt så sterkt etterspurt, også i prosjektmarkedet. Vi har tydeligvis truffet riktig både på produkt og pris, og jeg tror det er totalpakken vi vinner på, sier Larsen.
- Vi ser at den norske forbrukeren nå er opptatt av å kjøpe norske produkter, og jeg tror det er en av grunnene til at Linn Bad har opplevd så sterk omsetningsvekst denne høsten. Det er fortsatt enkeltforbrukerne som er det største markedet for Linn Bad, men selskapet har registrert en betydelig økning i prosjektmarkedet.
En av de store utfordringene for selskapet er nå å skaffe nok folk både i produksjonen og administrasjonen. Vik i Sogn er ei lita bygd med 2.600 innbyggere, men har et a
Gå til medietPå vegne av de 50 VVS og VA-produsentene som i 2019 omsatte for drøye 9 milliarder kroner, antyder daglig leder Bjarne Haugland at totalsummen i Korona-året 2020 vil ligge et par prosent høyere enn 2019-tallene. Det har imidlertid vært store svingninger blant medlemsbedriftene, slår han fast. Han trekker fram baderomsleverandørene blant vinnerne. Mange husstander har brukt penger på oppussing i stedet for reiser i 2020, og det har slått positivt ut for mange av medlemsbedriftene.
- Grossistleverandørene har gjort det godt på synlige produkter. Bransjen er imidlertid opptatt av utfordringene med salg på «utsiden» av bransjen. Konkurransen blir stadig tøffere fra aktører som eksempelvis Bauhaus, IKEA og Megaflis. Netthandelen tar også mye av omsetningen. Nå er hele
- Nå er hele markedet i oppsving, og det kan være en fare for at vi da «sitter for stille i båten», sier daglig leder i VVS og VA-produsentene, Bjarne Haugland. FOTO: Odd BORgESTRANd markedet i oppsving, og det kan være en fare for at vi da «sitter for stille i båten», sier Haugland.
Han mener det er viktig å ha sterkt fokus på de relativt høye prisene i bransjen, der han mener for mye forsvinner i bonuser.
- Til tross av at alt går bra og pilene peker rett vei er jeg bekymret. Vi må forvente en nedgang. Investeringslysten vil avta når vi igjen kan kjøpe fritidsreiser, advarer han.
SPENNENDE OG KAOTISK FOR LINN BAD
Administrerende direktør i Linn Bad, Ragnhild Å. Larsen, bekrefter at 2020 har vært et spennende år på mange måter.
- Vi hadde en forsiktig og kaotisk start i mars og april. Etter det har det bare tatt helt av. Den største utfordringen for oss har vært leveringskapasiteten. Vi kunne ikke forutse at markedet plutselig etterspurte våre varer i så stor grad. Da fabrikkene til flere av våre leverandører i Italia, Polen og Østen ble stengt ned, medførte det selvsagt store forsinkelser på leveranser inn til oss.
Båttransporten stoppet også delvis opp en periode, og jeg må innrømme at 2020 har vært et krevende og utfordrende år på mange måter. Samtidig er det jo et luksusproblem at våre varer er blitt så sterkt etterspurt, også i prosjektmarkedet. Vi har tydeligvis truffet riktig både på produkt og pris, og jeg tror det er totalpakken vi vinner på, sier Larsen.
- Vi ser at den norske forbrukeren nå er opptatt av å kjøpe norske produkter, og jeg tror det er en av grunnene til at Linn Bad har opplevd så sterk omsetningsvekst denne høsten. Det er fortsatt enkeltforbrukerne som er det største markedet for Linn Bad, men selskapet har registrert en betydelig økning i prosjektmarkedet.
En av de store utfordringene for selskapet er nå å skaffe nok folk både i produksjonen og administrasjonen. Vik i Sogn er ei lita bygd med 2.600 innbyggere, men har et a


































































































