SKOG
10.10.2017
Allerede ved åpningen i 1998 var Oslo Lufthavn et signalbygg i Norge innen bruk av tre, både i bærende konstruksjoner, utsmykning og interiør. Utvidelsen av flyplassen, som nå er ferdigstilt, følger opp den aktive bruken av tre som en arkitektonisk gjenganger og en tydelig karakteristikk for hele flyplassen.
Flyplassarkitekt Gudmund Stokke oppfordrer passasjerene til å se nøye på arkitekturen, rommene og materialbruken på nye Gardermoen, når man kommer inn i terminalen. Stokke har ledet arbeidet med utvidelsen av lufthavnen. Han er grunnlegger og leder av Nordic - Office of Architecture, og ledet også planleggingen og prosjekteringen av det første byggetrinnet på Gardermoen, som åpnet i 1998.
- KONSEPTET TIL OSLO LUFTHAVN er veldig enkelt. I midten er det en sentralbygning - det vi kaller prosessoren, og så er det pirer ut til flyene. Da lufthavnen skulle utvides fulgte vi konseptet med en utvidelse av sentralbygget og så la vil til en ekstra pir rett fram.
- Alle fellesfunksjonene ligger i sentralbygget som forgreninger ut til begge sidene, fram til flyene. Dette skaper god oversikt, sentraliserte publikumsopplevelser og korte gangavstander. Alt sprer seg ut fra prosessoren - selve hjertet i flyplassen. Dette gir en svært effektiv flyplass, sier han.
Stokke forteller videre at de har fulgt Gardermoentradisjonen med enkle, oversiktlige forhold, gode luftige rom, gode lysforhold og høy grad av naturlig materialbruk.
- Vi har fått mulighet til å lage ordentlige detaljer som gjør at flyplassen er pen og at den vil vare over tid. Faktisk vil den bare bli finere etter hvert som årene går, sier han.
Opprinnelig kom den visuelle inspirasjonen til bjelkene av limtre, som ble brukt i taket i første byggetrinn, fra ribbene til de gamle flyene. - Uten at det er noen kopi, er det nok derfor passasjerene opplever en viss flyforbindelse når de kommer inn i sentralbygget, sier Stokke. lTAKET PÅ FØRSTE BYGGETRINN var opprinnelig prosjektert i stål, men ble etter ønske fra byggherren - staten - endret til tre.
- I ettertid ser jeg at det var en fin beslutning som byggherren tok, selv om ståltaket hadde blitt fint det også. I kjølvannet av OL på Lillehammer ønsket man et bygg som var m
Gå til mediet- KONSEPTET TIL OSLO LUFTHAVN er veldig enkelt. I midten er det en sentralbygning - det vi kaller prosessoren, og så er det pirer ut til flyene. Da lufthavnen skulle utvides fulgte vi konseptet med en utvidelse av sentralbygget og så la vil til en ekstra pir rett fram.
- Alle fellesfunksjonene ligger i sentralbygget som forgreninger ut til begge sidene, fram til flyene. Dette skaper god oversikt, sentraliserte publikumsopplevelser og korte gangavstander. Alt sprer seg ut fra prosessoren - selve hjertet i flyplassen. Dette gir en svært effektiv flyplass, sier han.
Stokke forteller videre at de har fulgt Gardermoentradisjonen med enkle, oversiktlige forhold, gode luftige rom, gode lysforhold og høy grad av naturlig materialbruk.
- Vi har fått mulighet til å lage ordentlige detaljer som gjør at flyplassen er pen og at den vil vare over tid. Faktisk vil den bare bli finere etter hvert som årene går, sier han.
Opprinnelig kom den visuelle inspirasjonen til bjelkene av limtre, som ble brukt i taket i første byggetrinn, fra ribbene til de gamle flyene. - Uten at det er noen kopi, er det nok derfor passasjerene opplever en viss flyforbindelse når de kommer inn i sentralbygget, sier Stokke. lTAKET PÅ FØRSTE BYGGETRINN var opprinnelig prosjektert i stål, men ble etter ønske fra byggherren - staten - endret til tre.
- I ettertid ser jeg at det var en fin beslutning som byggherren tok, selv om ståltaket hadde blitt fint det også. I kjølvannet av OL på Lillehammer ønsket man et bygg som var m