Utdanning
17.01.2025
Moderne pedagoger postulerer at elever ikke behøver å gå gjennom en begynnerfase, der barn ved herming tilegner seg kunnskaper og ferdigheter.
Skolen er i krise. Det er likevel ikke vanskeligere enn at vi spør oss selv: Hva gjorde lærerne og skolen for to tiår siden, og også før det? Hva gjør man i skolen i andre land? Hva gjorde man i norsk skole før de nå dominerende pedagogiske miljøene og ekstremfrihetstanken sammen med Google-doktrinen tok helt overhånd?
Velment, naiv pedagogikk er et svik
Barn og ungdom blir ikke den beste versjonen av seg selv om de alle blir fritatt for korrigering. Bare en lærer med handlingsrom, faglig selvtillit, og som er en del av en profesjonskultur, kan gi troen på seg selv til elever, som enten har mistet, eller aldri har hatt troen på at de kan bli en bedre versjon av seg selv, enn de selv tror er mulig.
Alle elever trenger et lærende fellesskap rundt seg i klasserommet, der voksne beskytter barn og ungdom mot forstyrrelser fra medelever og fra digitale distraksjoner. Elever trenger lærere som er i stand til å legge til rette for at elever kan konsentrere seg om læring. Den velmente, naive pedagogikken med manglende forståelse for betydningen av lærerens autoritet og for faglig kunnskap, som skolesektorens dominerende pedagoger står for, er et svik mot en hel generasjon av barn og unge.
Ikke voksne nok
Økte rettigheter og økt medbestemmelse til elever gir ikke bedre undervisning og mer trivsel for alle elever i skolen. Det føles intuitivt riktig for vok
Gå til medietVelment, naiv pedagogikk er et svik
Barn og ungdom blir ikke den beste versjonen av seg selv om de alle blir fritatt for korrigering. Bare en lærer med handlingsrom, faglig selvtillit, og som er en del av en profesjonskultur, kan gi troen på seg selv til elever, som enten har mistet, eller aldri har hatt troen på at de kan bli en bedre versjon av seg selv, enn de selv tror er mulig.
Alle elever trenger et lærende fellesskap rundt seg i klasserommet, der voksne beskytter barn og ungdom mot forstyrrelser fra medelever og fra digitale distraksjoner. Elever trenger lærere som er i stand til å legge til rette for at elever kan konsentrere seg om læring. Den velmente, naive pedagogikken med manglende forståelse for betydningen av lærerens autoritet og for faglig kunnskap, som skolesektorens dominerende pedagoger står for, er et svik mot en hel generasjon av barn og unge.
Ikke voksne nok
Økte rettigheter og økt medbestemmelse til elever gir ikke bedre undervisning og mer trivsel for alle elever i skolen. Det føles intuitivt riktig for vok


































































































