HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
29.09.2023
I dagens forretningsverden, der miIjøpåvirkning og bærekraft bIir stadig viktigere for bedrifter, kan en reisepoIicy spiIIe en sentraI roIIe. Den bidrar ikke bare tiI kostnadskontroII eIIer ivaretakeIse av ansattes sikkerhet og heIse, den skaI også bidra tiI å redusere bedrifters miIjøpåvirkning og fremme bærekraftige praksiser.
Som et ledd i dette har den også som mål å veilede og styre ansattes adferd og sikre at bedriftens etiske standarder overholdes, inkludert spørsmål knyttet til gaver, bestikkelser og andre mulige interessekonflikter.
Forretningsreiser omfatter alle innenlandske eller internasjonale reiser som utføres av ansatte og kan inkludere møter og konferanser, kundearbeid, messer og sportsarrangementer. Dette utgjør en stor del av det globale reiselivet og det forventes en videre økning i årene som kommer, med en antatt markedsverdi på 2000 billioner dollar innen 2028 (Statista, 2022). Selv om moderne teknologi gir oss alternative måter å kommunisere på, noe vi har sett etter covid-19, forblir fysiske møter uunnværlige i visse sammenhenger, noe som understreker forretningsreisens relevans.
Forretningsreiser har imidlertid også en utfordrende side, med mulige konsekvenser for både selskapet, de lokale innbyggerne og vårt felles mål om en ansvarlig bærekraftig utvikling. I denne kronikken retter vi oppmerksomheten mot den forretningsreisendes adferd, inkludert etiske dilemmaer som kan oppstå når reisende står overfor tvilsomme forretningspraksiser, eller egne valg som strider mot moralske normer. Som et ledd i dette rettes fokuset mot betydningen og verdien av en bedrifts reisepolicy og bygger på funn fra en nylig fullført bacheloroppgave (Guzman, 2023), som har søkelys på adferden til forretningsreisende, sett gjennom de reisendes partnere sine øyne.
Studien har gjort dybdeanalyser av partneres (ek
Gå til medietForretningsreiser omfatter alle innenlandske eller internasjonale reiser som utføres av ansatte og kan inkludere møter og konferanser, kundearbeid, messer og sportsarrangementer. Dette utgjør en stor del av det globale reiselivet og det forventes en videre økning i årene som kommer, med en antatt markedsverdi på 2000 billioner dollar innen 2028 (Statista, 2022). Selv om moderne teknologi gir oss alternative måter å kommunisere på, noe vi har sett etter covid-19, forblir fysiske møter uunnværlige i visse sammenhenger, noe som understreker forretningsreisens relevans.
Forretningsreiser har imidlertid også en utfordrende side, med mulige konsekvenser for både selskapet, de lokale innbyggerne og vårt felles mål om en ansvarlig bærekraftig utvikling. I denne kronikken retter vi oppmerksomheten mot den forretningsreisendes adferd, inkludert etiske dilemmaer som kan oppstå når reisende står overfor tvilsomme forretningspraksiser, eller egne valg som strider mot moralske normer. Som et ledd i dette rettes fokuset mot betydningen og verdien av en bedrifts reisepolicy og bygger på funn fra en nylig fullført bacheloroppgave (Guzman, 2023), som har søkelys på adferden til forretningsreisende, sett gjennom de reisendes partnere sine øyne.
Studien har gjort dybdeanalyser av partneres (ek