Byggfakta
09.03.2021
- Hvite duker med fiffen er ikke noe for meg. Jeg har flere håndverkervenner som jeg foretrekker, fremfor «børshaier» og selvhøytidelige mennesker.
Styreleder og deleier Torbjørn Johannson (72) og hans medarbeidere i ASKO er opptatt å etterleve sine ambisiøse miljømål. Innen 2026 skal ASKO bli et nullutslippsselskap med fornybare energiløsninger som standard.
- Vi kan ikke hvile på laurbærene, men stå miljøløpet fullt ut, påpeker han.
Fra tidlig morgen til sen ettermiddag arbeider han med veivalg, mål og prioriteringer. Arbeidstempoet krever at han er i fysisk og psykisk god form. Nok søvn, riktig kosthold, fysisk fostring og naturopplevelser, er viktige elementer for å holde koken til en til en godt voksen mann.
EVIGHETSPERSPEKTIV
- Rent billedlig har ASKO 160 års bedriftshistorie bak seg og et evighetsperspektiv foran seg. Skal vi oppnå evighetsperspektivet, må vi gjøre noe med alle våre miljø- og klimautfordringer. Vi skal produsere like mye ren energi som vi forbruker og unngå klimautslipp i egen verdikjede. Det omfatter nullutslipp på våre laste- og distribusjonsbiler, kontroll på plast- og matavfallet samt ivareta integrering og mangfold. ASKO er også i førersetet med bruk av biodrivstoff, vindkraft, el-lastebiler og el-ferger, sier Johannson til Byggfakta,
NULLUTSLIPP MED BATTERIKAPASITET HYDROGEN- OG
- For 10-15 år siden begynte vi arbeidet med å kartlegge våre utslipp. Målet var å stoppe forurensningen med rent drivstoff og energi. I 2009 fikk vi verdens første bioetanolbil, og i dag har vi 100 000 kvm med solceller på tak, syv vindmøller og ytterligere tre under bygging. I 2021 regner vi med å ha 50 elektriske- og hydrogen lastebiler og i 2022 forhåpentligvis 75 elektriske lastebiler, sier Johannson, som regner med at ASKO innen 2026 skal ha nullutslipp på sine lastebiler.
- Utfordringen er at el-lastebilene ikke er satt i serieproduksjon. Selv om vi internasjonalt er en liten dagligvarebedrift, er vi kommet lengst i innføring av miljøteknologi. Vi samarbeider med bilprodusenten Scania, men er også i dialog med Volvo, MAN, Mercedes, Hyundai og Tesla for å sikre oss tilgang på den beste batteriteknologien og hydrogenelektrisiteten.
INGEN SERIEPRODUKSJON AV EL-LASTEBILER
- Produksjonen av el-lastebiler går for sakte og fortsatt er de fleste produ-senter på pilotstadiet. Resultatet er at vi beveger oss i sakte fart bort fra fossilt
Gå til mediet- Vi kan ikke hvile på laurbærene, men stå miljøløpet fullt ut, påpeker han.
Fra tidlig morgen til sen ettermiddag arbeider han med veivalg, mål og prioriteringer. Arbeidstempoet krever at han er i fysisk og psykisk god form. Nok søvn, riktig kosthold, fysisk fostring og naturopplevelser, er viktige elementer for å holde koken til en til en godt voksen mann.
EVIGHETSPERSPEKTIV
- Rent billedlig har ASKO 160 års bedriftshistorie bak seg og et evighetsperspektiv foran seg. Skal vi oppnå evighetsperspektivet, må vi gjøre noe med alle våre miljø- og klimautfordringer. Vi skal produsere like mye ren energi som vi forbruker og unngå klimautslipp i egen verdikjede. Det omfatter nullutslipp på våre laste- og distribusjonsbiler, kontroll på plast- og matavfallet samt ivareta integrering og mangfold. ASKO er også i førersetet med bruk av biodrivstoff, vindkraft, el-lastebiler og el-ferger, sier Johannson til Byggfakta,
NULLUTSLIPP MED BATTERIKAPASITET HYDROGEN- OG
- For 10-15 år siden begynte vi arbeidet med å kartlegge våre utslipp. Målet var å stoppe forurensningen med rent drivstoff og energi. I 2009 fikk vi verdens første bioetanolbil, og i dag har vi 100 000 kvm med solceller på tak, syv vindmøller og ytterligere tre under bygging. I 2021 regner vi med å ha 50 elektriske- og hydrogen lastebiler og i 2022 forhåpentligvis 75 elektriske lastebiler, sier Johannson, som regner med at ASKO innen 2026 skal ha nullutslipp på sine lastebiler.
- Utfordringen er at el-lastebilene ikke er satt i serieproduksjon. Selv om vi internasjonalt er en liten dagligvarebedrift, er vi kommet lengst i innføring av miljøteknologi. Vi samarbeider med bilprodusenten Scania, men er også i dialog med Volvo, MAN, Mercedes, Hyundai og Tesla for å sikre oss tilgang på den beste batteriteknologien og hydrogenelektrisiteten.
INGEN SERIEPRODUKSJON AV EL-LASTEBILER
- Produksjonen av el-lastebiler går for sakte og fortsatt er de fleste produ-senter på pilotstadiet. Resultatet er at vi beveger oss i sakte fart bort fra fossilt


































































































