Budskapet er klokkeklart: Å lage sminke er kjemi og realfag, og kan derfor også passe for jenter.
- Men som en av jentene som deltok i min studie sa: Jeg studerer ikke kjemi for å jobbe på labben til L'Oreal.
Marianne Løkens doktoravhandling handler om jenter som har valgt å studere realfag og hvorfor. Hun mener mange forsøk på å rekruttere jenter til realfagene har bidratt til å forsterke kjønnsstereotyper snarer enn å bryte dem ned. Og kampanjefilmen Science is a girl thing, som er resultat av et EU-samarbeid for å lokke jenter til å velge realfag, er et av de verste eksemplene hun kommer på. Så er den også blitt grundig kritisert.
Lite nyansert bilde
- Kjønn er noe som har opptatt meg i mange år, og jeg har jobbet mye for å vekke barns interesse for realfag, blant annet gjennom Forskningsrådets Nysgjerrigper, forteller hun.
- Mye av det jeg så rundt meg viste et kjønnsdelt bilde, som ikke alltid stemte med erfaringene fra møter med unge mennesker. Tvert imot opplevde jeg at jenter var like interesserte i realfag som gutta, og absolutt så for seg en mulig forskerkarriere.
Enkelte rekrutteringskampanjer som er informert av forskning på valg og deltakelse i realfagene, tar utgangspunkt i at kvinner er en homogen gruppe som er opptatt av helse, velvære, sminke og klær.
- Man henvender seg til jenter med en forestilling om at alle kvinner vil ut og redde verden eller gå i stiletthæler på labben, sier Løken.
- Kampanjene gir et lite nyans