AddToAny

- Jeg tør nesten ikke spekulere på konsekvensene

- Jeg tør nesten ikke spekulere på konsekvensene av dette
Lærerutdanningene får mer penger, men er langt ifra fornøyde.
De som utdanner fremtidens lærere er misfornøyde med finansieringen av utdanningen. De mener den femårige masterutdanningen, som kom i 2017, ikke er fullfinansiert.

Dette for det første fordi kompetansekrav til en masterutdanning gjør at utdanningen blant annet må ha flere med doktorgrad og flere professorer.

Utdanningen har også mer praksis, som koster penger for universitetene og høyskolene.

Det femte studieåret gir også flere studenter, som innebærer økte arealbehov og driftskostnader.

I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslår riktignok regjeringen å øke bevilgningene til institusjonene med 89,1 millioner kroner.

Men dette er lite i forhold til hva sektoren selv har bedt om. Universitets- og høyskolerådet (UHR) har en egen enhet for lærerutdanning. De har spilt inn til regjeringen at det trengs 1,1 milliarder for å fullfinansiere lærerutdanningen.

- Dette er ingen fullfinasiering. Det er en stor skuffelse, egentlig, sier leder Asle Holthe I UHR-Lærerutdanning.

De ønsker også å endre finansieringskategorien for studieplasser innenfor lærerutdanningen, slik at studieplassene utløser mer penger fra staten.

Siden de nye studentene først starter høsten 2021, vil antakelig helårseffekten av regjeringens forslag til økning være det dobbelte av 89,1 millioner.

Rektor Curt Rice ved Oslomet, som har en av Norges største lærerutdanninger, kommenterer:

- Dette er ikke en fullfinansiering. Det betyr at det fortsatt er en jobb å gjøre når budsjettet skal behandles i Stortinget, sier han.

- Hvilke konsekvenser kan det få at lærermasteren ikke er fullfinansiert?

- Det er lærermangel i Norge, og lærermangelen vil bare vokse. Sånn sett tør jeg nesten ikke spekulere på konsekvensene av dette. Jeg forutsetter at Stortinget ser helheten i dette, sier Rice.

Image-text:

Rektor Curt Rice er ikke fornøyd med regjeringens bevilgninger til grunnskolelærerutdanningene. Arkivfoto: Aksel Kjær Vidnes

Gå til mediet

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt