Handikapnytt
12.12.2019
Flere ansatte stilte spørsmål om at Nav tolket EØS-reglene feil i trygdesakene allerede i 2014, men varslene ble ikke tatt videre, ifølge en granskningsrapport.
(NTB-Birgitte Iversen og Brage Lie Jor:) I nær seks uker har Navs interne granskningsutvalg forsøkt å finne ut av hvordan etaten kunne misforstå en EØS-forordning som ble innført i 2012 og hvorfor det tok så lang tid å rette opp feilen.
Les merFeiltolkningen har ført til svært alvorlige konsekvenser: Over hundre mennesker har blitt feilaktig dømt, minst 36 har måttet sone urettmessige fengselsstraffer og flere tusen har feilaktig måttet tilbakebetale ytelser.
Revisjonsdirektør i Nav Terje Klepp la torsdag fram sin rapport på en pressekonferanse på Navs hovedkontor i Oslo.
Mangelfull EØS-kompetanse, dårlig kapasitet og dårlig kommunikasjon er hovedårsakene til Nav-skandalen, ifølge rapporten.
For lite kapasitet
- Dette skulle ikke ha skjedd. Vi i Nav har ikke gjort jobben